Ga naar hoofdinhoud

Elektrisch rijden heeft zijn beperkingen

Elektrisch rijden is een (langzame) hype aan het worden. Momenteel wordt het (nog) belastingtechnisch ondersteund, maar het betekent nog niet dat de autorijder ‘en masse’ overstapt op de elektrische auto. Hoewel alle juichende reclame anders wil doen geloven, zijn er nogal wat (milieu)technische en economische beperkingen.

Er wordt beweerd dat elektrisch rijden schoner en zuiniger is dan rijden op benzine of diesel. Dat geldt maar ten dele. We zien vaak over het hoofd dat de elektriciteit (nog steeds) voornamelijk afkomstig is van kolen, bruinkool of een kerncentrale. Dat deze faciliteiten vervuilen, wordt (vooral door de reclamewereld) nogal eens ‘vergeten’.

Du moment dat fiscale regelingen vervallen, zal autorijdend Nederland direct overschakelen op diesel, dat dan weer goedkoper wordt dan elektriciteit. De foto toont het chassis van de Opel Ampera (foto: Opel).

Ook kansen
Elektrisch rijden biedt kansen voor de Nederlandse high-tech industrie. Een van de huidige uitdagingen van de moderne maatschappij is om elektriciteit te kunnen leveren op het moment dat het nodig is.

Energieopslag vanuit duurzame bronnen (water, wind en zon) maakt het ‘energie-internet’ (smart grid) mogelijk. De accu’s van elektrische auto’s kunnen in zo’n systeem een belangrijke rol spelen en de Nederlandse industrie kan op een innovatieve wijze hierin een essentiële rol spelen.

Het kabinet stimuleert elektrisch rijden (tijdelijk) door elektrische en semi-elektrische auto’s vrij te stellen van fiscale bijtelling en auto’s op stroom blijven vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en BPM.

Wat feiten
We zetten enkele feiten over elektrisch rijden op een rijtje.

  • Nederland behoort tot de koplopers voor wat betreft het aantal elektrische auto’s en het aantal laadpalen. Ons land blijft echter achter op het gebied van innovaties binnen deze groeisector. De toon wordt gezet door Duitsland, China en Zuid-Korea.
  • De elektrische auto is gebaseerd op een auto met een verbrandingsmotor. Met de huidige technologische ontwikkelingen zou de elektrische auto echter een totaal andere vorm kunnen krijgen.
  • Concepten als individuele aandrijving via wielnaafmotoren en terugwinning van remenergie behoren tot de mogelijkheden.
  • Een is nog geen eenduidige standaard voor oplaadsystemen en voor stekkers (al is die van Mennekes in onder meer Nederland, België en Denemarken favoriet).
  • Accu’s vragen al snel een laadstroom van 25 A. Dat is tevens het maximale wat een huishouden mag trekken uit het elektriciteitsnet.
  • De luchtverontreiniging van individuele auto’s met verbrandingsmotoren is sterk afgenomen, maar de technologie is nog niet uitontwikkeld en het aantal auto’s neemt nog steeds toe.
  • Om elektrisch te kunnen rijden is een aantal schaars wordende grondstoffen vereist, met name koper en aluminium (motoren), lithium (accu’s) en zeldzame aarde magneten. Deze grondstoffen worden nu al zeldzamer en China beheerst deze markten.Door dit bijna-monopolie zoekt Het Westen naarstig naar alternatieven, die ook nog eens betaalbaar moeten zijn.
  • De stijgende prijs voor deze grondstoffen treft net alleen de auto-industrie maar ook andere sectoren krijgen hiermee te maken: de computerindustrie, de mobiele telefoniesector, de offshore en de scheepvaart én de industriële aandrijftechniek.
  • Hergebruik wordt gepromoot, maar blijft achter bij de vraag. Het recycleren van elektromotoren gaat moeizaam, hoewel een consortium onder leiding van Siemens zoekt naar oplossingen voor het hergebruik van elektromotoren.
  • Met het toenemen van de wereldbevolking zal ook de vraag naar grondstoffen als olie en metalen groeien. Duurzaamheid en milieubescherming betekent dat hergebruik en het goed omgaan met de nog beschikbare grondstoffen steeds belangrijker wordt.
  • Elektrische energie voor het opladen is voor het grootste deel afkomstig van steenkool- en bruinkoolcentrales en kerncentrales.
  • Bij de productie van een elektrische auto wordt meer energie gebruikt dan bij een auto met verbrandingsmotor.

Alle autofabrikanten willen in 2020 elektrische auto’s aanbieden. Hun onderzoeksprogramma’s lopen en daarbij speelt duurzaamheid absoluut een rol. Maar geen van hen wilde ingaan op huidige resultaten of toekomstige ontwikkelingen. Een veeg teken?

Het volledig artikel vindt u in het februari-nummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven