Dellner Brakes AB introduceert het eerste volledig geautomatiseerde elektrisch ‘stop, draai, vergrendel ‘remsysteem (stop, turn, lock). Het eSTL systeem, waarop octrool is aangevraagd, is compact en heeft geen extra leidingen nodig. Hierdoor is het snel, gemakkelijk en economisch te installeren, met name waar ruimte schaars is.
Het remsysteem is eenvoudig te gebruiken, slijtvast en gemakkelijk te onderhouden. Het is daarmee een goede oplossing voor toepassingen waar een schone omgeving voorop staat of voor gebruik in ‘groene’ zones.
De STL-systemen van Dellner zorgen er voor dat zeeschepen snel en efficiënt van richting kunnen kunnen veranderen, met maximale controle en manoeuvreerbaarheid. De systemen zijn ontworpen om het brandstofverbruik te verlagen en de belasting op de aandrijfsystemen te verminderen. Ze zorgen ook voor een eenvoudig en veilig onderhoud van de schroefbladen en as en voor hydrodynamische lagerconditionering in cruiseschepen.
Standaard of maatwerk STL-systeem
Het elektrische systeem is ontwikkeld als reactie op de toenemende wereldwijde focus op milieuproblemen en op de vraag naar kleinere flexibele remoplossingen. Ze kunnen een hoog vermogen aan binnen een compacte configuratie voor klanten in zowel de offshore als in de industrie.
Het systeem is verkrijgbaar in diverse standaardafmetingen maar kan ook worden aangepast voor specifieke applicaties. Het modulaire ‘stop, draai, vergrendel’ systeem maakt het klanten mogelijk om één, twee of alle drie functies te kiezen en aldus een op maat gemaakte oplossing voor hun behoeften te creëren.
Het systeem is volledig geautomatiseerd, maar kan ook worden bediend via een optionele afstandsbediening met handbediening. Hierdoor technici de mogelijkheid om het systeem tijdens onderhoud en tests te inspecteren.
Stop, draai, vergrendel
In de functie Stop komt de as dankzij een schijfrem in elke positie snel tot stilstand. Nadat de schijf is gestopt, draait een apart mechanisme de schijf en de daaraan gekoppelde as met een variabele snelheid in een nauwkeurige positie om te vergrendelen. Eenmaal in positie duwt het vergrendelingsmechanisme een speciaal ontworpen tapse pen in een bewerkte sleuf op de remschijf. De pen houdt de as veilig op zijn plaats, zelfs bij storingen.
De draaifunctie betekent dat de as nauwkeurig naar elke positie kan worden verplaatst zonder dat het nodig is om te indexeren, waardoor onderhoud gemakkelijker wordt. De motor met variabele snelheid kan urenlang draaien, zodat controles en testen over lange perioden kunnen plaatsvinden. In de haven kan de schroef met behulp van de draaifunctie draaien om de aangroei van organismen op de schroefbladen te verminderen.
Het standaard assortiment gaat tot een stopmoment van 900 kNm, een draaimoment tot 600 kNm en een sluitmoment tot 1.650 kNm. Voor op maat gemaakte eSTL-systemen zijn ook grotere momenten beschikbaar.
Deller Brakes is een Zweeds fabrikant van geavanceerde industriële en maritieme remsystemen, met een eigen vestiging in Oosterhout (NB).