Ga naar hoofdinhoud

Elektrisch taxiën spaart brandstof, milieu en remmen

Het taxiën van toestellen op luchthavens kost miljoenen aan brandstof. Een nieuwe elektrische hulpaandrijving in de neuswielen verzacht het leed voor de luchtvaartmaatschappijen. Hierdoor hoeven de straalmotoren pas vlak voor de startbaan te worden gestart.

De neuswielaandrijving is gebaseerd op een draaistroom inductiemotor van Chorus Motors. Het zogeheten WheelTug systeem krijgt zijn vermogen van de hulpmotor en drijft direct het neuswiel aan. Het systeem is ontworpen voor het voortbewegen van middelgrote en grote vliegtuigen op de grond met snelheden tot 30 km/u. Dit kan zonder dat de hoofdmotoren draaien of de toestellen worden voortgesleept door een voertuig van het vliegveld.

Besparingen
WheelTug verwacht besparingen van $ 60 000 per maand voor een doorsnee Boeing 737 die wordt ingezet voor binnenlands vliegverkeer. Een belangrijke besparing wordt gerealiseerd door brandstofbesparing omdat de hoofdturbines van de toestellen het vliegtuig niet langer over de taxibaan hoeven aan te drijven. Bovendien tanken luchtvaartmaatschappijen voor het taxiën en wachten op de taxibaan vaak extra brandstof. Het gewicht van de extra brandstof die niet op de grond is verbruikt maar wel omhoog wordt gebracht, doet een tweede aanslag op het brandstofverbruik.

Vervolgens moeten de kosten worden meegenomen voor de voertuigen van het vliegveld die om veiligheidsredenen de vliegtuigen op de grond bewegen. Deze voertuigen kosten ook geld. Aanvullende voordelen van het systeem zijn verlaging van de emissie van broeikasgassen, verminderde slijtage van remmen en minder schade aan de vliegtuigen door sleepvoertuigen. Ook is er bij aankomst minder wachttijd bij de gate omdat grondpersoneel niet hoeft te wachten tot motoren zijn afgekoeld om in de buurt daarvan te kunnen werken.

Speciale motor
De WheelTug is gebaseerd op de hoogfrequent Meshcon draaistroom inductiemotor en een in samenwerking met Semikron ontwikkelde drive van Chorus Motors. De details van het seriemodel van de WheelTug zijn nog niet bekend, maar waarschijnlijk worden twee Chorus motoren samengebouwd. Ze nemen dan bijna alle beschikbare ruimte in de wielnaven in beslag.

In een demonstratie van de WheelTug (video) dreven twee Meshcon motoren een Boeing 767 van Air Canada van 135 ton aan. Bij dit prototype dreven de buiten het wiel bevestigde motoren het neuswiel aan via een riemoverbrenging. Een uitgebreide beschrijving van de technologie vindt u op onderstaande websites.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven