De eerste volledig elektrische zware funderingsmachine is klaar voor gebruik. BAM Infra Nederland heeft met Woltman Piling & Drilling Rigs deze elektrische funderingsmachine in ruim een jaar tijd ontwikkeld en gebouwd. BAM zet de nieuwe machine komende weken voor het eerst in op een van haar projecten. Met deze funderingsmachine bespaart zij zo’n 500 liter diesel per dag. En op jaarbasis zo’n 220.000 kg minder CO₂-uitstoot.
De investering in het verder elektrificeren van bouwmachines past binnen de BAM-strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ waarin duurzaamheid, digitalisering en industrialisatie centraal staan. BAM wil toonaangevend zijn op het gebied van duurzaamheid en heeft ambitieuze doelstellingen op dat gebied.
1,2 megawattuur capaciteit
De nieuwe machine heeft een gewicht van 105 ton. Opgebouwd is deze boorkraan zo’n 36 meter hoog, tien meter lang en vijf meter breed. Het is de eerste volledige zware funderingsmachine met elektrische aandrijving in Nederland.
Deze Woltman 90DR-e boort tot bijna 33 meter lange palen in de grond. En kan door haar multi-inzetbaarheid ook palen heien en damwanden intrillen. Op een ingebouwd accupakket kan de kraan manoeuvreren. Een groot batterijpakket achterop drijft de boormachine aan. Met 1,2 megawattuur aan batterijcapaciteit draait hij volledig elektrisch. De 90DR-e laadt in één nacht bij voor een gemiddelde werkdag.
Geoptimaliseerd elektro-hydraulisch aandrijfsysteem
De variërende energiebehoefte van de Woltman 90DR-e is geoptimaliseerd met behulp van twee permanent-magneet elektromotoren (Danfoss-Editron), in combinatie met twee batterij-units (Webasto), waarop patent is aangevraagd.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/02/Dieseko-Woltman-90DRe-aandrijving-1024x768.jpg)
Met zijn elektrisch-hydraulische vermogensregeling is deze 613 kW boorinstallatie emissievrij. Er wordt energie bespaard door het geoptimaliseerde elektro-hydraulische aandrijfsysteem met verschillende motoren voor specifieke functies waarvoor octrooi is aangevraagd. De maximale hydraulische flow is 800 l/min en de maximale werkdruk is 320 bar.
Aandrijflijn ontwikkelt met partners
BAM wilde graag alle hydraulische aandrijvingen behouden. Ook in verband met de hydraulische tools die gekoppeld worden aan de funderingsmachine. Dat betekende dat de dieselmotor en brandstoftanks eruit gingen en werden vervangen door een tweetal permanent magneet-elektromotoren, een fors batterijpakket en veel elektronica. De gehele aandrijflijn werd ontwikkeld in samenwerking met partners VSE Industrial Automation, Danfoss en Webasto.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/02/BAM-Woltman-DR90e-1024x768.jpg)
Verduurzamen van materieel
BAM zoekt continu naar mogelijkheden om een positieve milieu-impact te maken op de omgeving en te bouwen aan een mooier Nederland. Zo heeft zij in december 2022 de eerste volledig emissieloze grote asfaltset (elektrische wals, elektrische asfaltspreidmachine, elektrische tandemwals, elektrische kleine wals, hybride kleefauto en elektrische keet) ingezet. In september 2022 kwam zij met de primeur van de asfaltspreidmachine die op een waterstofverbrandingsmotor rijdt. En in februari 2022 presenteerde BAM de eerste volledig elektrisch aangedreven krol ter wereld voor op het spoor.