In de industrie zijn elektromotoren al lang gemeengoed. Sinds een jaar of tien vinden we elektromotoren ook in personenauto’s. Tesla, BMW, Audi, Toyota, Nissan en ook het Franse Renault zijn de merken die pioniers zijn op dit vlak. Renault nam dit jaar een nieuwe productielijn in gebruik voor de nieuwe ePT-160kW elektromotor. Niet alleen financieel een enorme investering, ook op het gebied van training en personeel moest er flink worden geïnvesteerd.
Je zou het niet zeggen, maar er zijn best wat succesvolle elektrische Renaults die al een tijdje meegaan. Denk aan de compacte Zoë personenauto en de elektrische Kangoo bestelauto. Sinds kort heeft het Franse bedrijf de Renault Mégane E-Tech Electric in haar portfolio. Een moderne middenklasser met een geheel nieuwe aandrijflijn.
Speciaal voor de aandrijving werd dit jaar een nieuwe productielijn geopend in de Renault fabriek van Cléon. Hiermee zet het bedrijf een volgende stap in haar transformatie naar auto’s met elektrische voortstuwing.
Investering van 620 miljoen euro
Sinds 2018 heeft de Renault Groep 620 miljoen euro geïnvesteerd in de vestiging in Cléon om de 100% elektrische en hybride motoren van de groep te produceren. Inmiddels is de fabriek een expertisecentrum voor de fabricage van elektrische en mechanische componenten en zal vanaf 2024 een productiecapaciteit hebben van meer dan 1 miljoen geëlektrificeerde motoren per jaar, waaronder 500.000 elektromotoren en 510.000 hybride motoren.
Deze transformatie naar elektrisch werd in 2012 ingezet en ondersteunt de strategie van de groep om zijn elektrische value chain-activiteiten in Frankrijk op lange termijn te verankeren en de ambitie van het merk Renault om tegen 2030 100% elektrisch te zijn voor passagiersvoertuigen in Europa.
Industriële transformatie
Volgens Jose Vicente de los Mozos, Industrieel Directeur van de Renault Groep, is de fabriek van Cléon het grootste productiecentrum voor elektrische motoren voor auto’s in Frankrijk. “De nieuwe productielijn betekent een nieuwe fase in de omschakeling naar elektrische aandrijvingen en een bron van trots voor de 3.228 medewerkers van de fabriek. Cléon is het perfecte voorbeeld van de industriële transformatie van de groep naar elektrische voertuigen en hun volledige waardeketen.”
Een andere toekomstige elektrische motor, die samen met Valéo wordt ontwikkeld, zal hier ook worden geassembleerd. Deze nieuwe elektrische motor, ontwikkeld in het kader van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, met een vermogen van 160 kW, zal de 100% elektrische modellen van Renault uitrusten, waaronder de Megane E-Tech Electric, die door de fabriek in Douai wordt geproduceerd.
Gewikkelde rotor
Deze nieuwe elektromotor is een synchroonmotor met een gewikkelde rotor, een technologie die de Renault Groep al tien jaar toepast en die volgens Renault een beter rendement biedt dan de permanente magneetmotor. De afwezigheid van zeldzame aardmetalen stelt bovendien de bevoorrading veilig en beperkt de milieu-impact en de productiekosten. Hij is compacter en lichter dan de motor van de Renault Zoë en heeft meer vermogen (96 en 160 kW) en een beter koppel (300 Nm).
Meer over de motor en de productie is te lezen in de ‘Speciale Editie ‘De elektromotor, technologie & toepassingen‘. Deze Special Editie wordt gratis verspreid onder onze abonnees en is tevens los te koop in onze webshop.