DeepDrive heeft de missie om de wereld van EV te transformeren en duurzame mobiliteit werkelijkheid te maken. Dit doet het met in-wheel motortechnologie. In-wheel motoren worden al lang gezien als een veelbelovend concept voor elektrische voertuigen. Ze bieden voordelen zoals een betere benutting van de ruimte, de mogelijkheid om het koppel te sturen en de mogelijkheid om innovatieve voertuigontwerpen mogelijk te maken.
DeepDrive begon ongeveer 10 jaar geleden als onderdeel van het studententeam motorsport van de TU München. Daarna ging de reis vele jaren verder in de industrie bij grote autobedrijven. Nu ontsluit het bedrijf het potentieel van de technologie van vandaag voor de mobiliteit van morgen om de beste In-Wheel en Central Drive oplossingen te bouwen in hun faciliteiten in München.
Dubbele rotor en radiale flux
De technologie van DeepDrive voor motoren met dubbele rotor en radiale flux in wielen bereikt met het ontwerp een uitzonderlijke balans tussen hoge koppeldichtheid en lage materiaalkosten, waardoor de beperkingen van traditionele motoren op wielen worden overwonnen. Doordat er geen tandwielkast nodig is, maximaliseert de technologie van DeepDrive de efficiëntie en wordt het volledige potentieel van de aandrijflijn benut.
Prestaties
De wielmotoren kunnen tot 2400 Nm koppel en 200 kW vermogen per wiel genereren. Deze veelzijdigheid maakt hun toepassing mogelijk in een breed scala aan elektrische voertuigen, van kleine en compacte modellen tot grote SUV’s en luxe auto’s. Met compatibiliteit voor zowel 400 volt als 800 volt accusystemen zijn de wielmotoren plug-and-play. Daardoor zijn ze geschikt voor verschillende elektrische voertuigplatforms.
Onafgeveerde massa
De lichtgewicht aandrijfeenheden, dankzij de hoge koppeldichtheid van DeepDrives technologie, dragen bij tot het minimaliseren van onafgeveerde massa’s, een probleem dat vaak wordt genoemd bij in-wheel motoren. Door de hoge vermogensdichtheid kan de mechanische rem op de achteras worden verkleind of zelfs helemaal weglaten. Dit zorgt ervoor dat de totale toename in onafgeveerde massa’s bij het gebruik van de motoren op de wielen volgens het Duitse bedrijf verwaarloosbaar blijven in vergelijking met traditionele systemen die op de vooras worden aangedreven.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/07/DeepDrive_InWheel_02-1024x693.jpg)
Sprong voorwaarts
De in-wheel motortechnologie kan een sprong voorwaarts betekenen in aandrijflijnen voor elektrische voertuigen. Door de beperkingen van traditionele wielaangedreven motoren aan te pakken, heeft DeepDrive nieuwe mogelijkheden voor efficiëntie, prestaties en ontwerpflexibiliteit ontsloten.
Video
Ook interessant met betrekking tot in-wheel technologie: 710 kilometer op volle acculading met Lightyear One (video)