Rolls-Royce start binnenkort met het testen van zijn nieuwe kleine gasturbine. Deze is speciaal ontwikkeld om hybride-elektrische vliegtuigen aan te drijven. De motor maakt deel uit van een turbogeneratorsysteem dat wordt ontwikkeld voor de markt van geavanceerde luchtmobiliteit zoals bijvoorbeeld eVTOL-toestellen. De hybride-elektrische aandrijving werd een jaar geleden aangekondigd.
Het turbogeneratorsysteem vormt een aanvulling op de elektrische aandrijvingsportfolio van Rolls-Royce. Het bestaat uit een gasturbine en een compacte generator aan de voorzijde van de gasturbine. Dit levert een energiebron op aan boord met een schaalbaar vermogen van tussen 500kW en 1200kW.
Hierdoor ontstaat een groot en duurzaam bereik zeker als er gevlogen wordt op duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) en later, wanneer dit beschikbaar komt, door middel van waterstofverbranding. Bovendien zijn hierdoor nieuwe, langere routes mogelijk ten opzichte van puur elektrische, door batterijen aangedreven vliegtuigen.
Pass-to-test
Olaf Otto, President – Electrical, bij Rolls Royce: “Rolls-Royce wordt een toonaangevend leverancier van volledig elektrische en hybride-elektrische kracht- en voortstuwingssystemen voor Advanced Air Mobility. De Pass-To-Test (PTT) van onze gloednieuwe kleine motor die ons turbogeneratorsysteem zal aandrijven, is een belangrijke stap voorwaarts. Dit product stelt onze klanten in staat om de routes die elektrisch vliegen kan ondersteunen uit te breiden. En betekent dat meer passagiers verder zullen kunnen reizen in vliegtuigen met lage tot geen emissies.”
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/06/RR_generator-1024x576.jpg)
Seriële of parallelle hybride
Bij de ontwikkeling van het turbogeneratorsysteem worden de competenties van Rolls-Royce op het gebied van elektrische en gasturbineontwikkeling gecombineerd. De nieuwe verbrandingsmotor maakt gebruik van recente technologische ontwikkelingen om een stap voorwaarts te maken in de efficiëntie van kleine gasturbines.
De turbogenerator kan worden gebruikt in seriële of parallelle hybride toepassingen. Hij is zeer geschikt om batterijen op te laden en rechtstreeks energie te leveren aan elektrische voortstuwingseenheden. Hierdoor vliegtuigen tijdens de vlucht kunnen schakelen tussen krachtbronnen. Het onderzoek en de ontwikkeling van deze technologie wordt gedeeltelijk gefinancierd door het Duitse Ministerie voor Economische Zaken en Klimaatactie.
Nieuwe testfaciliteit Dahlewitz
De nieuwe motor zal de komende maanden worden getest op SAF en zal worden gebruikt voor de ingebruikname van Rolls-Royce’s testfaciliteit in Dahlewitz. De testfaciliteit van Rolls-Royce Power Gearbox is aangepast om de nieuwe motor te kunnen testen en om de technische eigenschappen van de motor te bevestigen.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/06/RR-small-engine-set-to-begin-tests-img2.jpg)
Rolls-Royce ontwikkelt complete kracht- en aandrijfsystemen voor volledig elektrische en hybride elektrische toepassingen. De systemen zijn voorzien van de nieuwste technologie, van energieopwekking en energieopslag via vermogenselektronica en regelsystemen tot elektromotoren.