Mahle presenteerde op een Tech Day in de aanloop naar de IAA Mobility in München in september een nieuw modulair technologisch systeem voor elektromotoren dat de voordelen combineert van de SCT en MCT-E motoren, die als benchmarks worden beschouwd. Mahle heeft ook een nieuwe thermomanagementmodule ontwikkeld die essentiële thermomanagementcomponenten combineert. Het bedrijf presenteert beide producten voor het eerst aan een breed publiek op de IAA Mobility.
Elektrificatie is het thema van de toekomst voor Mahle”, zegt Arnd Franz, voorzitter van de Mahle Group Management Board en CEO. Accu-elektrische voertuigen bieden het bedrijf bijna drie keer zoveel verkooppotentieel als voertuigen met verbrandingsmotoren. De Groep concentreert zich op elektrische aandrijvingen en intelligent opladen op dit gebied. Het doel is om de actieradius en prestaties te vergroten en om snellaadmogelijkheden en oplaadgemak te verbeteren.
Eigenschappen bestaande elektromotoren gecombineerd
In de afgelopen twee jaar heeft Mahle twee zeer innovatieve elektromotoren gepresenteerd: de MCT (Magnet-free Contactless Transmitter), die contactloos en zonder zeldzame aardmetalen werkt, en de duurkampioen SCT (Superior Continuous Torque) elektromotor. Nu combineert de Groep voor het eerst de eigenschappen van beide concepten in een technologiekit. “Met dit unieke modulaire systeem voor e-motoren kunnen we onze klanten oplossingen op maat bieden,” aldus Franz.
Laadinfrastructuur
Op het gebied van laadinfrastructuur richt Mahle zich naast bekabelde oplossingen voor langparkeerders (Mahle chargeBIG) op draadloos laden – een handig en veelbelovend alternatief voor e-voertuigen. Samen met Siemens ontwikkelt het bedrijf een totaalsysteem bestaande uit infrastructuur en voertuigtechnologie om de standaard te zetten voor inductieve laadsystemen. Als onderdeel van de Tech Day presenteerde de automobieltoeleverancier een nieuw geautomatiseerd positioneringssysteem voor deze oplaadtechnologie, waarbij het voertuig het inductieoppervlak in de grond herkent en de bestuurder hulp biedt bij het positioneren.
Accu-diagnose
De Groep werkt ook aan innovatieve producten voor onafhankelijke werkplaatsen op het gebied van service en reserveonderdelen. Het meest recente voorbeeld is een nieuwe voertuig- en fabrikantonafhankelijke oplossing voor accudiagnose voor e-voertuigen, die Mahle dit jaar zal lanceren. E-Health Charge combineert opladen en diagnose en geeft betrouwbare informatie over de “gezondheidstoestand” van de hoogspanningsaccu. De meting duurt minder dan 15 minuten.
Efficiënt thermisch beheer is wat efficiënte e-mobiliteit überhaupt mogelijk maakt. Verwarming en koeling in het voertuig is een essentieel technologisch gebied voor elektrificatie en een kerncompetentie van het bedrijf.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/07/mahle_thermal-management-module-1024x768.jpg)
Thermisch beheer
In het geval van e-auto’s hangen de belangrijkste acceptatiefactoren voor eindklanten af van thermisch beheer: levensduur van de batterij, actieradius van de e-auto, prestaties van de aandrijving en snellaadvermogen. Dit verhoogt de complexiteit van het systeem aanzienlijk. Om deze complexiteit te verminderen en tegelijkertijd de efficiëntie te verhogen, heeft Mahle een nieuwe thermomanagementmodule ontwikkeld. Deze combineert bijvoorbeeld warmtewisselaar, koelvloeistofpompen, condensor, koelmachine, sensoren en kleppen in één unit. Dit vermindert de installatieruimte, de ontwikkelingsinspanning en de kosten. Tegelijkertijd wordt het totale systeem aanzienlijk efficiënter: Tot 20 procent meer bereik kan worden bereikt met de Mahle module in het systeemnetwerk met warmtepomp in vergelijking met een puur elektrische verwarmingsarchitectuur. Het hogere koelvermogen verbetert ook het snellaadvermogen.
Verbrandingsmotoren
Voor verbrandingsmotoren blijft Mahle een betrouwbare leverancier voor zijn klanten zolang er vraag is op de wereldmarkten. De Groep gebruikt zijn expertise in verbrandingsmotoren om het pad te effenen voor duurzame brandstoffen aan de motorzijde. Waterstofmotoren zijn bijvoorbeeld een snelle manier om het aandrijfsysteem koolstofvrij te maken, vooral voor zware bedrijfsvoertuigen en off-road toepassingen. Mahle ontving onlangs de eerste serieorder van Deutz voor componenten die in stationaire motoren worden gebruikt. Verdere toepassingen zijn gepland.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/07/mahle_hydrogen-engine-on-the-test-bench-1024x731.jpg)
De IAA Mobility vindt plaats van 5 tot 10 september 2023 in München. Mahle presenteert zijn technologieën op het beursterrein (Summit) in hal A2 en in de testruimte in hal C2.