Elke keer uit de auto stappen om een poort te openen? Daar zit niet iedereen op te wachten. Gelukkig zijn er verschillende manieren om een poort te automatiseren. Los van dat de aandrijving met een bepaald soort poortopener geregeld dient te worden, is het ook noodzakelijk om te kijken naar de middelen voor het bedienen van de poort. In deze blog zetten we de belangrijkste keuzes voor je op een rij.
Lineaire en knikarm poortopeners
Zowel lineaire als knikarm poortopeners zijn bedoeld voor het automatiseren van draaipoorten. Dit zijn poorten waarbij de poortvleugels een draaiende beweging naar binnen of buiten maken. De knikarm poortopener is in bepaalde situaties noodzakelijk, omdat de opener anders zijn beweging niet af kan maken. Iets technischer bekeken wil dit zeggen dat de knikarm ingezet wordt als het draaipunt van de poortvleugel in het midden van een gemetselde kolom zit. De knik is dan nodig om de beweging om de hoek te maken.
Lineaire poortopeners zijn zowel met een mechanische als hydraulische aandrijving te koop. De hydraulische variant is met name bruikbaar bij intensief gebruik, bijvoorbeeld bij bedrijven. Gaat het om een poort bij een woonhuis, dan valt de keuze eerder op een mechanische poortopener.
Schuifpoorten automatiseren
Schuifpoorten vragen vanzelfsprekend om een heel ander soort aandrijving. De motor zit weggewerkt in een kastje, waarbij een tandwiel de poort in beweging brengt. Schuifpoortopeners zijn mechanisch aangedreven.
Uiteraard zitten er nogal wat verschillen tussen schuifpoorten. Bij woonhuizen is de breedte beperkt, maar voor de toegang van een industrieel complex kan de poort wel 25 meter breed zijn. Dit vraagt natuurlijk om een opener met een bijzonder sterke motor.
Subtiel wegwerken
Poortopeners zijn over het algemeen geen extreem logge apparaten. Desondanks is het mogelijk om te kiezen voor een meer discrete oplossing: de ondergrondse poortopener. Dat kan overigens alleen als de scharnieren van de poort in de doorgang zelf bevestigd zijn.
Meestal kunnen ondergrondse aandrijvingen 90 tot 175 graden draaien. Het enige wat nog zichtbaar is na installatie, is de klep of deksel waaronder de aandrijving ligt. Het installeren van zo’n ondergrondse poortopener is doorgaans wat arbeidsintensiever, want vooraf graven is noodzakelijk. Overigens zijn op dit gebied zowel hydraulische als mechanische varianten verkrijgbaar.
Bediening van de poort
Het plaatsen van een elektrische poortopener is stap één. Stap twee is het aansluiten van een zogenaamde pulsgever: het apparaat waarmee de poortopener bediend wordt. De opties zijn talrijk. Sleutelkastjes en codepanelen zijn eenvoudige en voordelige opties, maar bieden in verhouding weinig comfort.
Voor optimaal gemak is het handig om een GSM module of bluetooth & wifi module te koppelen. Bij eerstgenoemde moet de gebruiker bellen om de poort te openen, bij de tweede zorgt een app voor de verbinding met de poortopener.
Aangezien een toegangscontrole alleen nodig is voor binnenkomend verkeer, zijn er voor uitgaand verkeer weer andere mogelijkheden. Denk aan detectielussen die de poort laten openen zodra een voertuig uit wil rijden. Of een eenvoudige drukknop om de poort te openen.
Tot slot is het redelijk gebruikelijk dat er een intercom systeem of videofoon aanwezig is. Zo kunnen gasten zich aan de poort melden, waarna een bewoner of receptionist de poort laat openen.
Optimale veiligheid
Een poort die automatisch opent en sluit kan voor vragen zorgen met betrekking tot de veiligheid. De eerder genoemde detectielussen, maar ook fotocellen en lichtlijsten, kunnen daarbij een rol spelen. Deze middelen detecteren namelijk een voertuig, ook als deze tussen de poortvleugels staat. Dit is een ideale methode om te voorkomen dat de poort ongewenst sluit. Bij schuifpoorten is het gebruikelijk om zogenaamde veiligheidslijsten aan te brengen. Deze lijsten voorkomen inklemming.
Een extra veiligheidsmaatregel is nog beschikbaar in de vorm van verkeerslichten: dit geeft de bestuurder van een auto een beter beeld van het moment dat doorrijden écht mogelijk is.
2