Siemens AG heeft een overeenkomst getekend om zijn aandeel van 50 procent in de joint venture Valeo Siemens e-Automotive (VSeA) te verkopen aan Valeo. De positieve winstimpact voor Siemens bedraagt zo’n 300 miljoen euro. De afronding van dit proces wordt verwacht in juli 2022, onder voorbehoud van goedkeuring door de regelgevende instanties.
Dit is een opmerkelijke move, temeer daar Renault onlangs een persbericht de wereld instuurde dat zij met Valeo en Valeo Siemens eAutomotive hun krachten bundelen. Het gaat hierbij om een strategisch partnerschap voor het ontwerp, de gezamenlijke ontwikkeling en de productie in Frankrijk van een nieuwe generatie elektromotoren. Bij deze elektromotoren wordt geen gebruik meer gemaakt van zeldzame aardmetalen.
Valeo Siemens eAutomotive wordt Valeo Powertrain Systems
VSeA werd opgericht in 2016 met Siemens die zijn EV-activiteiten voor aandrijfsystemen inbrengt, waaronder elektromotoren en vermogenselektronica. Valeo en Siemens hebben de gezamenlijke doelstelling bereikt om veel kennis op het gebied van elektrische mobiliteit op te bouwen. Volgens Siemens is dat nu de juiste timing om zijn belang in VSeA over te dragen aan zijn partner.
Volgens Siemens is enkelvoudig eigenaarschap vanaf het begin een beoogde optie geweest van de joint venture voor beide partijen. Dit zal nu de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf ondersteunen onder het uitsluitende aandeelhouderschap van Valeo in de toekomst. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de naam ‘Valeo Siemens eAutomotive’ omgezet in ‘Valeo Powertrain Systems’.
EESM-rotortechnologie
In het kader van het partnerschap tussen Renault Group, Valeo en Valeo Siemens eAutomotive zal elk van de drie partners bijdragen tot de ontwikkeling en de productie van de twee belangrijkste onderdelen van de elektrische motor: de rotor en de stator.
Renault zal de EESM-rotortechnologie (elektrisch bekrachtigde synchrone motor) ontwikkelen en produceren. Deze is ontworpen zonder gebruik te maken van zeldzame aardmetalen en biedt betere energieprestaties. Naast de levering van onderdelen op basis van de beste deskundigheid van elke onderneming, zal ook de algemene architectuur van de alles-in-één-motor voor de Renault-groep door Renault worden ontworpen.
Hogere koperdichtheid
Valeo en Valeo Siemens eAutomotive zullen de stator ontwikkelen en produceren, die gebaseerd is op de technologische deskundigheid van Valeo op het gebied van koperdraadassemblage. Dankzij haar knowhow op dit gebied, waardoor een hogere koperdichtheid in de stator kan worden gebruikt, kan Valeo meer vermogen genereren zonder meer elektrische energie te verbruiken.
![Renault factory](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2022/02/Renault-Valeo-Electric-motor-Clon-factory-1024x683.jpg)
Het is de bedoeling dat de nieuwe motor, met een beoogd vermogen van 200 kW, in 2027 in massaproductie gaat. De productie van de elektromotor zal plaatsvinden in de Cléon-fabriek van de Renault Groep in Normandië, Frankrijk.
Ook interessant: Siemens opent fabriek voor batterijmodules in Noorwegen