De Stena Jutlandica heeft de eerste maand achter de rug waarin zij deels op elektriciteit vaart. De ervaringen van deze eerste weken hebben de verwachtingen overtroffen. Er wordt nu al 500 ton aan brandstof bespaard. Straks kan de ferry 50 zeemijlen puur elektrisch afleggen, gelijk aan de route Denemarken en Zweden. Ook is er in samenwerking met Hitachi een AI -model ontwikkeld om brandstof te besparen.
“Het is spannend om de Stena Jutlandica op elektriciteit te laten varen. Dit project is een belangrijk onderdeel van onze doelstelling om voortdurend nieuwe manieren te vinden om onze impact op het milieu te verminderen. Naarmate zowel de omvang als de kosten van batterijen afnemen, wordt de inzet hiervan een zeer interessant alternatief voor traditionele brandstoffen voor de scheepvaart, omdat emissies uiteindelijk volledig moeten kunnen worden geëlimineerd “, zegt Erik Lewenhaupt, Head of Sustainability bij Stena Line.
Batterijproject in drie fases
“Het batterijproject zal stap voor stap worden voltooid. In fase één, waar we nu in zitten, gaat het om het inschakelen van de batterijvoeding om het gebruik van de dieselgeneratoren te verminderen, voor het gebruik van de boegschroeven en het manoeuvreren bij aanleggen in de haven”.
In de tweede fase wordt batterijvoeding aangesloten op twee van de vier hoofdmotoren, wat betekent dat de Stena Jutlandica op elektriciteit kan varen over een afstand van ongeveer 10 zeemijl binnen de Göteborg archipel. In fase drie worden alle vier de hoofdmotoren aangesloten op de batterij en kan het schip de 50 zeemijl tussen Zweden en Denemarken alleen op elektriciteit varen.
Uitbreiding naar andere schepen
“We hebben momenteel het gebruik van de dieselgeneratoren sterk verminderd en gebruiken er nu nog slechts één in plaats van drie. Een ander positief effect is veiligheid; door constant gebruik te kunnen maken van elektriciteit verminderen we het risico van uitval”, zegt Johan Stranne, Senior Chief Engineer op de Stena Jutlandica. Alleen al in de eerste fase bedraagt de milieubesparing door gebruik van de batterij zo’n 500 ton aan brandstof en 1500 ton CO2. Dit komt overeen met de jaarlijkse uitstoot van ca. 600 auto’s. Inmiddels is de 2e testfase van start gegaan.
De Stena Elektra is een toekomstvisie en ontworpen om te gaan varen op de route Göteborg-Fredrikshavn, puur aangedreven door elektriciteit. Vandaag de dag nog niet economisch rendabel, maar met de stijgende capaciteiten en dalende prijzen van batterijen, een kwestie van tijd volgens Stena Line (foto: Stena Teknik)
“Ons motief om dit in verschillende stappen te realiseren, is om tijdens het proces de elektrische werking te testen en informatie te verzamelen. Als het project succesvol is, kan het werken met de batterijen ook van toepassing worden op de andere schepen in de Stena Line vloot. Het is ons doel om dit binnen circa drie jaar te kunnen implementeren.” De technische oplossingen worden ontwikkeld samen met Stena Teknik in samenwerking met de Callenberg Technology Group en wordt voor de helft door de Swedish Transport Administration en de EU gefinancierd.
Kunstmatige intelligentie vermindert brandstofverbruik
Stena Line voert nu eveneens een pilotproject uit waarbij kunstmatige intelligentie-technologie wordt geïmplementeerd aan boord van schepen. In samenwerking met Hitachi is een Artificial Intelligence (AI) model ontwikkeld dat helpt bij het voorspellen van de meest brandstofefficiëntie manier om een schip op een specifieke route te sturen. “Het AI-model simuleert veel verschillende scenario’s zodat de meest optimale route- en vermogensinstellingen worden voorgesteld. Met behulp van AI kunnen we een aantal variabelen bekijken, zoals stroming, weersomstandigheden, ondiep water en vaarsnelheid, in verschillende combinaties die onmogelijk handmatig te doen zijn “, zegt Lars Carlsson, hoofd AI bij de Stena Line.
Stena Line’s hoofd Artificial Intelligence Lars Carlsson en Senior Master Jan Sjöström bespreken het nieuwe AI-model aan boord van Stena Scandinavica.
Het eerste pilot-project vindt plaats op Stena Scandinavica, onder toezicht van Senior Master Jan Sjöström die de laatste 40 jaar met brandstofoptimalisatie heeft gewerkt bij Stena Line. “Omdat we AI helpen te evolueren, kunnen we AI misschien nu helpen met leren, maar het is een spannend en lonend proces. We hebben het AI-model gedurende vier weken na elke reis aangepast en het is verbazingwekkend om te zien hoe snel het systeem zelf kan leren “, aldus Sjöström.
Aan het eind van het jaar zal er een evaluatie van het project plaatsvinden, alvorens te beslissen hoe verder te gaan met AI-ondersteuning op de 38 schepen van het bedrijf. Het model zal het een belangrijke bijdrage leveren aan de duurzaamheidsdoelstelling van Stena Line om het brandstofverbruik jaarlijks met 2,5% te verminderen. Ook zal het model in de toekomst helpen om kennis te delen met de volgende generatie kapiteins en officieren.
Hoe kun je bij een besparing van 500 ton brandstof, een besparing van 1500 ton CO2 realiseren?
De elektriciteit voor de batterijen wordt die nu aan wal geproduceerd m.b.v. zonnepanelen en/of windmolens?