Siemens Mobility heeft zeven Mireo Plus H-treinen met twee wagons gebouwd voor de Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). De laatste trein uit de serie verliet de fabriek in Krefeld op 30 oktober 2023 en werd overgebracht naar het testcentrum van Siemens Mobility in Wegberg-Wildenrath bij Mönchengladbach. Na de elektrische en mechanische basisfuncties die in de fabriek in Krefeld werden getest, worden nu verdere diepgaande tests uitgevoerd in het Test- en Validatiecentrum (PCW) in Wegberg-Wildenrath.
De uitgebreide typetests die hier worden uitgevoerd, omvatten elektromagnetische compatibiliteitstests (EMC) en remtests. Terwijl deze tests, die nodig zijn voor de officiële goedkeuring van de treinen en hun operationele stabiliteit, worden uitgevoerd, worden de nieuwe treinen stap voor stap statisch en dynamisch voorbereid op gebruik en rijden ze uiteindelijk zelfstandig hun eerste meters. Definitieve goedkeuring door de relevante spoorwegautoriteiten, waaronder het Europees Spoorwegbureau (ERA) en de Duitse federale spoorwegautoriteit (EBA), wordt pas verleend als al deze tests met succes zijn afgerond.
De Mireo Plus H is een ultramoderne trein op waterstof, gebaseerd op het beproefde regionale Mireo treinplatform van Siemens Mobility. Twee op het dak gemonteerde brandstofcellen en een lithium-ion batterij zorgen voor volledig CO2-vrije mobiliteit. Het H2-energiesysteem levert in combinatie met de elektrische aandrijving een hoog tractievermogen van 1,7 MW voor acceleraties tot 1,1 m/s² en een topsnelheid van 160 km/u. De trein heeft een actieradius tussen 1.000 en 1.200 kilometer met één tankbeurt. De Mireo Plus H heeft ook de laagste levenscycluskosten in vergelijking met andere brandstofceltreinen op de markt en kan snel worden bijgetankt in slechts 15 minuten. De Mireo is energiebesparend en milieuvriendelijk ontworpen met zijn monocoque, gelaste lichtgewicht aluminium structuur.Daarnaast zorgen de verbeterde aerodynamica, de energiezuinige componenten en het intelligente elektrische systeembeheer voor een effectieve vermindering van het gebruik van hulpbronnen en emissies.
Siemens Mobility kreeg van Niederbarnimer Eisenbahn de opdracht om in 2022 zeven Mireo Plus H-treinen met twee wagons te leveren voor het netwerk van de Heidekrautbahn in de stadsregio Berlijn-Brandenburg. Dit is de eerste serieorder van Siemens Mobility voor een treinvloot met waterstoftechnologie. Er wordt ook vooruitgang geboekt met de bestelling van 31 Mireo Plus B-treinen voor het netwerk van Oost-Brandenburg. De eerste batterijaangedreven trein zal volgens planning in het nieuwe jaar de Siemens-fabriek in Krefeld verlaten en zal ook worden overgebracht naar het centrum in Wildenrath voor eindtests.
Het gebruik van waterstoftreinen op de Heidekrautbahn maakt deel uit van een wetenschappelijk ondersteund gezamenlijk proefproject dat wordt gefinancierd door de federale overheid en de deelstaten Berlijn en Brandenburg. Het project is gericht op het opzetten van een regionale, duurzame waterstofinfrastructuur die ook een hybride energiecentrale en een waterstofopslagfaciliteit omvat. De Heidekrautbahn zal het eerste spoorwegnet in de regio Berlijn-Brandenburg zijn dat treinen op waterstof voor openbaar vervoer exploiteert. Uiteindelijk zullen alle treinen op het RB27-traject uitsluitend rijden op groene energie – hernieuwbaar en regionaal geproduceerd. De overschakeling van diesel naar waterstof op de Heidekrautbahn zal de jaarlijkse CO2-uitstoot met ongeveer drie miljoen kilo verminderen en 1,1 miljoen liter diesel besparen.
De partners hebben een gezamenlijke website gemaakt met informatie over het waterstofproject, de belanghebbenden en updates over de voortgang: www.wasserstoffschiene-heidekrautbahn.de.
Het project “Use of hydrogen fuel cell drives in local transport in the Barnim district” wordt gefinancierd door het Federale Ministerie voor Digitalisering en Transport als onderdeel van het Nationale Innovatieprogramma voor Waterstof- en Brandstofceltechnologie. De financieringsrichtlijn wordt gecoördineerd door NOW GmbH en geïmplementeerd door hoofdpartner Jülich.
Wellicht ook interessant:
VDL gaat waterstoftrucks bouwen met fuel cell technologie Toyota
Baanbrekend initiatief voor autonome treinen stap dichter bij realisatie