Ga naar hoofdinhoud

VW’s Technology Group gaat brein ontwikkelen voor e-aandrijvingen

Naast batterijsystemen en elektromotoren ontwikkelt Volkswagen voortaan zelf ook pulsomvormers en warmtemanagement-systemen (foto's: VW)

Tijdens Tech Day 2023 blikt Volkswagen Group Technology vooruit op innovaties voor elektrische auto’s op het gebied van batterijsystemen, laadtechnologie en elektronische componenten. Daarbij ligt de focus op de ontwikkeling van de aandrijfsystemen van de toekomst. Volkswagen wil voorop lopen bij de ontwikkeling van elektrische mobiliteit.

Naast batterijsystemen en elektromotoren ontwikkelt Volkswagen voortaan zelf ook pulsomvormers en warmtemanagementsystemen. De gecombineerde ontwikkeling van het volledige aandrijfsysteem biedt de Groep aanzienlijke kosten- en efficiencyvoordelen: een efficiencyverbetering tot 20% is alleen al mogelijk door een optimale combinatie van individuele componenten.

Schaalvoordelen

“Dankzij de omvang, breedte en in-house expertise van de Volkswagen Groep kunnen we gebruikmaken van enorme schaalvoordelen. Niet alleen onze klanten profiteren hiervan, ook onze modellen worden er nog beter door”, verklaart Oliver Blume, bestuursvoorzitter van de Volkswagen Groep.
Thomas Schmall, Volkswagen Groep bestuurslid voor technologie, sluit zich daarbij aan. “Als Groep streven we naar technologisch leiderschap, ook in e-mobility. Op dit gebied vertrouwen we eveneens op onze interne knowhow. Na batterijcellen en elektromotoren gaan we ook de ontwikkeling van pulsomvormers en warmtemanagementsystemen zelf invullen.”

Het brein voor e-aandrijvingen

De pulsomvormer is het brein van de e-aandrijvingen en is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de efficiency en prestaties. Voor de eerste ‘pulsomvormer – designed by Volkswagen’ hebben de engineers de hardware en software vanaf de basis compleet nieuw ontwikkeld. Dankzij het modulaire principe van Volkswagen’s ID.-modellen kan die technologie vervolgens breed worden toegepast: in basismotoren tot in sportwagens met een vermogen van 500 kW en meer. De technologie wordt momenteel ontwikkeld voor serieproductie en kan voor de volgende MEB-generatie al worden gebruikt.

De pulsomvormer wordt door VW ook wel het brein van de elektrische aandrijving genoemd

Warmtemanagementsystemen

Voor de warmtemanagementsystemen werkt Volkswagen aan compleet nieuwe oplossingen. Een groot aantal individuele modules en lange-slangkoppelingen worden in de toekomst vervangen door een extreem compacte, geïntegreerde warmtemodule. Die stuurt de volledige airconditioning aan – inclusief die voor het hoogvoltage accupakket – en heeft daarmee een enorme impact op de actieradius en snellaadmogelijkheden van de auto. Bovendien is de nieuwe all-in-one module aanzienlijk lichter, robuuster en efficiënter dan de huidige systemen. Naast efficiency ligt de belangrijkste focus bij de ontwikkeling van alle aandrijfcomponenten op schaalbaarheid. Want grote schaalvoordelen beperken de kosten.

Ook interessant: Volkswagen opent nieuw lab voor ontwikkeling en productie accucellen

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven