Ga naar hoofdinhoud

Ontwikkeling hydraulische stuwkraan ondanks tijdsdruk geslaagd

De hydraulische stuwkraan in actie met de hefcilinder die de brugdelen moet kunnen optillen (foto: Bosch Rexroth)

Twee losgeraakte duwbakken beschadigden in 2020 tijdens de storm Ciara de stuw bij Linne in de Maas. Rijkswaterstaat liet de prestatiecontracthouder Combinatie Mourik-Dynniq de schade herstellen. De oude stuwkraan was arbeidsintensief, en RWS besloot de stuwkraan te vervangen. Bosch Rexroth puzzelde met alle partijen mee, zodat de nieuwe kraan operationeel was vóór de start van het hoogwaterseizoen van 2021.

“Hoe groot de stormschade aan de stuw bij Linne precies was, konden we niet meteen zien”, vertelt Inge Beckers-Scholten, technisch manager bij Mourik, dienstverlener op het gebied van onder andere infrastructuur en industriële diensten.

“De hoge afvoeren en een stuw waarvan de constructieve veiligheid niet bekend was, waren de redenen dat er geen duikers het water in konden gaan. Boven water was visueel waarneembaar dat de jukken niet allemaal meer op één lijn stonden. Uiteindelijk bleken er drie gescheurd te zijn en ook verschillende brugdelen waren beschadigd. Daardoor was de stuw niet meer constructief veilig en operationeel bruikbaar.”

Niet alleen herstellen, ook renoveren

Rijkswaterstaat riep meteen een crisisteam in het leven en betrok de partijen die al verantwoordelijk waren voor het onderhoud. Paans van Oord bouwde in opdracht van Mourik in allerijl een tijdelijke dam van breuksteen als waterkering om bij dalende afvoer het peil te kunnen handhaven en veilig te kunnen werken aan het beschadigde deel van de stuw.

Vervolgens werd niet alleen de schade hersteld, maar is de stuw ook compleet gerenoveerd. De jukken en brugdelen werden zijn vernieuwd en er kwam een 65-tons lierconstructie om de jukken met één handeling te kunnen kantelen.

Hydraulische stuwkraan vernieuwd

Toen de hele stuw weer constructief en veilig was gemaakt, heeft Rijkswaterstaat aansluitend besloten om de stuwkraan te vernieuwen. Daar kwam Bosch Rexroth in beeld. Application engineer Marcel van den Hurk: “In opdracht van Mourik hebben we alle hydraulische aandrijvingen van deze kraan ontworpen en gebouwd. Daarbij schakelden we ook met Dynniq, dat de bedienings- en besturingsinstallatie van de stuwkraan leverde.”
De verschillende partijen die de stuw moesten herstellen, stonden onder grote tijdsdruk. De stuw moest zijn werk zo snel mogelijk weer doen, wat binnen negen maanden daadwerkelijk lukte.

Uniek ontwerp

“Deze kraan is specifiek ontworpen voor Linne”, vertelt van den Hurk. “We hadden dus geen voorbeeld van een systeem dat er op lijkt. De hoofdfuncties van de kraan zijn schuiven en brugdelen handelen, maar ook drijfvuil middels met een laadkraan kunnen verwijderen. Wat we geleverd hebben, is een hydraulisch aggregaat, een aantal cilinders met blokkeerkleppen en verbindend leidingwerk ertussen.”

“Het aandrijfsysteem moet de laadkraan voorzien van olie, dus het moet de olieflow en oliedruk regelen. Daarnaast levert het olie aan de cilinders. Verder is er een hefcilinder die de brugdelen moet kunnen optillen (zie foto), zijn er hydraulische cilinders voor het vastpakken van brugdelen, en is er een grijpcilinder om de schuiven uit de Poiree-stuw te kunnen halen.”

Meer over de constructie van de grijpcilinder, alles passend te krijgen en de specifieke eisen van Rijkswaterstaat is te lezen in de nieuwe Aandrijftechniek

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven