In een eerdere uitgave van Aandrijftechniek weet Håkan Persson van Thomson Actuators te melden dat er een grote verschuiving plaatsvindt in toepassing van pneumatische en hydraulische aandrijfunits naar elektrische actuators. De praktijk is heel wat genuanceerder en feitelijk is zijn betoog zelfs onjuist. Zeker de hydrauliek is nog lang niet afgeschreven, integendeel zelfs.
Persson weet zijn stelling te verduidelijken met onder andere een ouderwets en schimmig aandoende illustratie van een lekkende hydraulische installatie. Op mijn beurt zou ik, Rob van den Nieuwboer (Holland Hydraulics) foto’s kunnen laten zien van smeulende schakelkasten met vonkende en rokende kabels naast een glimmende nieuwe hydraulische installatie, doch hiertoe laat ik me maar niet verleiden.
Letterlijk is een advies te lezen op de website van Thomson Actuators: “The Benefits of Electrification. Replacing hydraulic or pneumatic cylinders with electrical linear actuators means a simpler and smaller installation, easier control, lower energy costs, higher accuracy, less maintenance, less noise and a cleaner, healthier environment.”
Op de Hannover Messe trof ik een nagenoeg identieke en in mijn ogen suggestieve voorstelling aan. Na een discussie met de standmanager haalde hij snel bakzeil. De documentatie met een ouderwetse lekkende hydraulische installatie, naast een glimmend mooie nieuwe elektrische actuator (maximale kracht 500 N!?) raakte kant noch wal. Ik (en hij eigenlijk ook) vonden dat zijn firma zich erg liet kennen door eenzijdigheid en vooral onjuiste voorlichting. Eenzelfde houding en inhoud kan ik toekennen aan het bovengenoemde artikel van Håkan Persson.
Het juiste daglicht
Wanneer producenten van elektrische actuators dit maar vaak genoeg melden en herhalen, zet je naar mijn mening jonge ingenieurs en machinebouwers op een verkeerd spoor. Het beïnvloedt ongetwijfeld de aandrijftechniekkeuze bij de ontwerpers en constructeurs van machines.
Indien constructeurs de mogelijkheden van hydraulische en pneumatische aandrijvingen niet onderkennen, zal de kennis en ervaring hiervan verdwijnen en zal de Nederlandse machinebouw eerder verarmen dan verrijken. Het veelvuldig in een kwaad daglicht brengen van de hydraulische systeemtechniek ten opzichte van elektrische actuators vind ik kwalijk, temeer omdat een vergelijk eigenlijk in het geheel niet of nauwelijks mogelijk is.
Vanuit mijn overtuiging en ervaring dat de moderne hydraulische systeemtechniek een fantastische techniek is heb ik getracht hieronder enige parameters met elkaar te vergelijken. Ik kan niet praten over de vergelijking met pneumatiek, dat laat ik graag aan andere deskundigen over.
Bij bestudering van het leveringsprogramma en telefonische navraag, concludeer ik dat de zwaarst leverbare actuator van Thomson een maximale kracht van ca. 9000 N (9 kN) kan uitoefenen. Deze kracht is met een kleine hydraulische cilinder (boring 20 mm) al te realiseren; hydrauliek begint pas waar de Thomson elektrische actuators stoppen. Krachten van wel 10 000 kN (dus een factor duizend meer) en zelfs meer zijn hydraulisch goed realiseerbaar en beheersbaar.
Het volledig artikel vindt u in het juni-nummer van Aandrijftechniek.