ContiTech Vibration Control ontwikkelde een transmissiedwarsbalk uit glasverzelversterkt polyamide voor de automobielindustrie en een moeilijk ontvlambare lagerbehuizing voor motoren van huishoudelijke apparatuur zoals wasdrogers.
De transmissiedwarsbalk is 25% lichter ten opzichte varianten uit drukgegoten aluminium. Verder biedt hij een hoge stabiliteit, een trilling- en geluidsarme werking én een hoge crashveiligheid. Als centrale component van de achteras neemt hij bovendien de krachten en momenten van de achterasaandrijving op.
Bij de ontwikkeling en productie van de transmissiedwarsbalk is een hoge nauwkeurigheid vereist. Alleen wanneer alle eigenschappen precies kloppen is het mogelijk het bouwdeel probleemloos in het assysteem in te bouwen. Het feit dat dit met kunststof ook mogelijk is toont aan hoeveel vertrouwen het bedrijf heeft in de ingenieurs die met deze materialen ontwerpen.
De transmissiedwarsbalk wordt toegepast in de uitvoeringen van Mercedes Benz met vierwielaandrijving; uitgezonder de AMG-voertuigen.
Industrie
Kunststof elementen voor de industrie zijn onder meer terug te vinden in motorlagers van halogeenvrij kunststof die bij temperaturen tot 220°C lastig ontbranden. Hiermee voldoen de componenten onder andere aan de Amerikaanse brandveiligheidsnorm UL 94 V0 die inhoudelijk overeenkomt met de Europese normen DIN EN 60695-11-10 en -20 en de Canadese norm CSA C 22.2.
Door deze professionele lagering werken huishoudelijke apparaten beduidend geluidsarmer en sparen bovendien componenten zoals de aandrijfstang van de motor. Uiteindelijk komt dit ten goede aan de levensduur van het apparaat en een verlaging van de onderhoudskosten.
De lagers worden tot nu toe toegepast in de high-end wasdrogers in de VS. Andere mogelijke toepassingen zijn te vinden in whirlpools en andere huishoudelijke apparaten die onder de norm UL 94 V0 vallen.