Ga naar hoofdinhoud

Breed productportfolio en ‘made in Italy’ geeft meer vertrouwen

Dennis van Arkel: “Ik merk dat afnemers gevoelig zijn voor ‘100% made in Italy’ en minder voor producten die aan de andere kant van de wereld worden gemaakt”

Toen Dennis van Arkel en Theo Melchers werden benaderd door het Italiaanse STM Spa om STM Benelux op te zetten, hoefde het tweetal niet lang na te denken. Beiden hebben ze een lange staat van dienst bij het Italiaanse Brevini, dat enkele jaren geleden echter werd overgenomen door het beursgenoteerde Amerikaanse bedrijf DANA. Inmiddels brengt STM Benelux vanuit Bodegraven – al een jaar lang – een breed portfolio aan diverse soorten tandwielkasten op de Nederlandse, Belgische en Luxemburgse markt.

Op de dag van het interview geeft Dennis van Arkel een korte terugblik op de afgelopen jaren. “Veertig jaar geleden startte ik als sales engineer bij het Italiaanse familiebedrijf Brevini. Een bedrijf dat zich breed oriënteerde in de mechanische en hydraulische aandrijftechniek met onder meer planetaire aandrijvingen en tandwielkasten. Echt een warm nest waar de klant centraal stond en ik veel heb geleerd.”

Cultuurschok

Omdat het binnen de familie uiteindelijk ontbrak aan opvolging, heeft Brevini vijf jaar geleden het bedrijf verkocht aan DANA; samen met zijn wereldwijde netwerk van dochterondernemingen. Het werd een redelijke cultuurschok.

“Van een Italiaans familiebedrijf naar een Amerikaanse beursgenoteerde onderneming betekent dat je anders moet leren denken over klanten, over communicatie, over oplossingen,” legt van Arkel uit. “Om een lang verhaal kort te maken: het paste niet bij mij. Ik wil plezier hebben in mijn werk door met klanten mee te denken over oplossingen voor specifieke vraagstukken.”

STM Benelux

Dennis van Arkel en oud-collega van Brevini Theo Melchers verlieten DANA en werden al heel snel benaderd door STM Spa. Dit – wederom Italiaanse – bedrijf had al eerder voet aan de grond gezet in Nederland door 15 jaar geleden samen met De Graaf Aandrijvingen en Bege de vestiging STM Aandrijftechniek op te zetten.

Omdat hier drie bedrijfsculturen en -belangen samenkwamen, pakte dit niet optimaal uit. In 2014 werd daarom een 100% STM fabrieksdochter opgezet en lagen er plannen voor een STM Benelux vestiging. Het opzetten van deze vestiging door Van Arkel en Melchers betekende een mooie kans, voor beide partijen.

Ontwikkelingen productportfolio

Vanuit Bodegraven brengt STM Benelux het huidige portfolio van het bedrijf op de Nederlandse, Belgische en Luxemburgse markt. Dit programma bestaat van oorsprong uit motor-, opsteek- en wormwiel-reductiekasten en ‘grote’ Helical tandwielkasten, maar is sinds een aantal jaren ook uitgebreid met planetaire reductiekasten.

Vanwege de ervaring die Van Arkel en Melchers van oudsher hebben met planetaire kasten, was het een logisch gevolg dat deze productgroep binnen STM meer aandacht zou krijgen. Daarnaast heeft het Italiaanse moederbedrijf voldoende mogelijkheden om regelmatig innovaties op de markt te zetten. Zoals een nieuwe generatie reductoren die net even at sterker is uitgevoerd voor een breder toepassingsbereik.

Re-engineering slag

Van Arkel: “Daarbij is het prettig – understatement – dat het bedrijf haar eigen ontwerpafdeling en productiemogelijkheden heeft. Wanneer het gaat om het ontwikkelen van nieuwe producten, kijkt STM eerst goed rond wat er in de markt beschikbaar is en produceert vervolgens in principe datgene wat op dat moment en lange termijn het beste is. En vaak nog íets beter omdat de eigen engineers een re-engineering slag doorvoeren.

Hierdoor produceert het bedrijf reductiekasten die minimaal dezelfde kwaliteit hebben als op de markt beschikbaar is, maar vaak wel commercieel gunstiger. Omdat ze bovendien qua maatvoering identiek zijn, is uitwisselen bij een vervangingsproces meestal geen enkel probleem.”

Marktbenadering en klantcontact

Naast een goed portfolio aan producten is Van Arkel vooral opgelucht dat hij zijn klanten weer mag bedienen zoals het bij hem past. “Het voelt als back to my roots”, lacht hij. “We doen weer alles zelf. Van het eerste contact en de aanbieding tot aan het inpakken van de bestelling en uiteindelijk de factuur.”

“Dat betekent dat je een maximaal contact hebt met de klant en dus het beste kan achterhalen wat nu uiteindelijk de vraag is en welke oplossing daar het beste bij past. Dit levert niet alleen de beste relatie maar ook enorm veel voldoening in je werk. Natuurlijk is de continuïteit van het bedrijf een vereiste, maar met een goed gevoel naar je werk gaan én weer thuis komen is een groot goed.”

Lees het complete interview met Dennis van Arkel in de komende editie van Aandrijftechniek

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven