SEW-Eurodrive heeft op de Hannover Messe de explosieveilige HazLoc-NA asynchrone motoren van de productlijn EDRN .. met een ashoogte 80-280 voor de Noord-Amerikaanse markt gepresenteerd. Met de nieuwe explosieveilige NEMA IE3 reeks speelt de fabrikant in op het verdwijnen van enkele uitzonderingen in de Amerikaanse wetgeving voor explosiegevaarlijke gebieden.
De huidige wetgeving in de Verenigde Staten schrijft in principe asynchrone motoren in efficiëntieklasse NEMA Premium (equivalent aan IE3) voor. Tot nu toe bestonden hier uitzonderingen op, maar die vervallen op 1 juni 2016. Vanaf dat moment is het gebruik van asynchrone motoren in de energie-efficiëntie NEMA Premium (IE3) verplicht. In de VS gelden vanaf deze datum geen uitzonderingen meer voor motorreductoren, remmotoren, ongeventileerde en explosieveilige aandrijvingen.
Explosieveilige NEMA IE3
Leunend op de Europese ATEX Richtlijn en de internationale IECEx norm worden explosieveilige motoren ingedeeld met de term HazLoc-NA (Hazardous Location North America). De gevaarlijke gebieden zijn in de VS en Canada ingedeeld als overal in de wereld, afhankelijk van de frequentie of de duur van het optreden van de gebruikte stoffen. Hier spreekt men van Division 1 (vaak of continu) of Division 2 (zelden tot bijna nooit).
De gevaarlijke stoffen zijn per klasse gespecificeerd: Class I gas (= CI), Class II stof (= CII), klasse III pluizen. De EDRN .. motoren voor HazLoc-NA zijn in versies CID2, CIID2 en CICIID2 beschikbaar voor gas en stof in Division 2 omgevingen. De definitie en certificering voor deze motoren is uitgevoerd volgens NEC 500 respectievelijk CSA 22.2.
De motoren kunnen vanaf het net of via een frequentie-omvormer met een spanningsgeregelde aansturing (U / f, VFC) worden gebruikt. Ze voldoen aan beschermingsklasse IP55, optioneel verkrijgbaar in IP65, IP56 of IP66. De EDRN .. – motoren in NEMA Premium (IE3) bouwen in het algemeen niet groter dan een vergelijkbaar krachtige motor in efficiëntieklasse IE2.
Uitvoeringen
De motoren en motorreductoren zijn leverbaar met standaard reductor of met een reductor volgens de Europese (ATEX) Richtlijn 2014/34/EU. Hiermee kan de complete aandrijving worden opgenomen in de explosiebescherming, ook als de Amerikaanse voorschriften die niet kennen ov eisen.weet dit niet en verzoek;
Met behulp van de standaard rem bij de motor met netvoeding zorgt voor een snelle en hoge beschikbaarheid. Twee of drie remmen per motorgrootte vergemakkelijken een optimale selectie en configuratie. SEW-Eurodrive biedt bovendien een breed scala aan opties zoals remmen of encoders motoren.