In 2010 nam SEW-Eurodrive in Bruchsal (D) een nieuwe fabriek in gebruik voor de productie van grote tandwielkasten. Een mooie plek voor een persconferentie met een rondleiding vond de directie. De redactie van Aandrijftechniek was er bij.
Werknemers van de nieuwe fabriek met een oppervlakte van 60.000 m2 gaan na het parkeren van fiets, auto of motor via een tunnel naar de werkplek. Het is één van de oplossingen om de stromen van onderdelen, goederen en mensen te scheiden zodat ze elkaar niet kruisen. Overzichtelijk en veilig. Voor het voorkomen van zowel ongelukken en als het betreden van de fabriek door derden.
In het ‘Grossgetriebewerk’ worden de grote tandwielkasten geproduceerd van de X-serie, de planetaire tandwielkasten van de P-serie en de P.MC/P.X series. In Bruchsal worden ook klantspecifieke, zware aandrijfunits (tandwielkast met motor, met eventueel koppeling en/of rem op een stalen frame) samengesteld. De fabriek wordt bij SEW-Eurodrive aangeduid als BU HIS (Business Unit Heavy Industrial Solutions).
De toepassingen voor de hier geproduceerde aandrijfcomponenten zijn onder andere liften, lieren, transportbanden, bruggen, tandkransaandrijvingen, bucket wheels (voor bijvoorbeeld de dagmijnbouw), silo lossystemen, mixers en roerwerken en externe drives voor houtpulppersen in de pulp- en de papierindustrie.
Lean production bij tandwielkasten
Het doel van SEW-Eurodrive bij de bouw van de fabriek in Bruchsal was om een van de modernste fabrieken neer te zetten op het gebied van industriële tandwielkasten, de onderdelen zoveel mogelijk ter plaatse te produceren, de levertijd te verkorten en de productiviteit te verhogen in combinatie met een efficiënte goederenstroom.
De productie geschiedt volgens het ‘pull principe’ en de ‘one piece flow’ methode. Hiermee worden voorraden tot een minimum beperkt, worden de productietijden kort gehouden (maximaal 4,5 dag per unit), blijft alles overzichtelijk en is er zo min mogelijk restafval.
Inductief opladen
Gewoon op de juiste plek parkeren dus (op het dashboard krijg je informatie of je goed staat) en het systeem logt in. Zaken als autorisatie, stroomafname en dergelijke worden volledig automatisch afgehandeld. Bij het wegrijden kun je dus nooit de kabel vergeten los te koppelen.
Bij het vliegveld van Frankfurt heeft SEW-Eurodrive een test gedaan met twee identieke elektrische auto’s. De een moest met een kabel aangesloten worden om op te kunnen laden, de andere had een inductief energieoverdrachtsysteem. Indien beide auto’s aanwezig waren, prefereerde nagenoeg iedereen de elektrische auto zonder kabel. Op dit moment is SEW-Eurodrive medepartner van het door de Duitse overheid opgezette project ‘InterOp’ om tot een gestandaardiseerd systeem te komen.
Op het parkeerterrein van het Ernst-Blickle innovatiecentrum in Bruchsal liet SEW-Eurodrive enkele toepassingen zien van draadloze energieoverdracht voor het opladen van accu’s bij auto’s en fietsen. Het grote voordeel van inductieve energieoverdracht is dat je na het parkeren niet eerst nog een kabel in hoeft te pluggen. Het systeem voorkomt vandalisme en is koperdiefonvriendelijk. Bij het wegrijden kun je dus nooit de kabel vergeten los te koppelen.
Het volledig artikel vindt u in het december-nummer van Aandrijftechniek.