Twee worden één: hoe minder interfaces, hoe hoger de systeemefficiëntie. Op basis van deze stelregel introduceerde Nord Drivesystems een jaar geleden een motorreductor in een hygiënische wash-down uitvoering, waarbij de energie-efficiënte IE5+ permanentmagneet synchroonmotor en een eentraps vlakke reductor in één behuizing zijn gecombineerd.
Het nieuwe, compacte ontwerp met volledige integratie van motor en reductor in één behuizing is nu gepatenteerd. De langetermijn duurzaamheid en de betrouwbaarheid van de oplossing wat betreft ontwerp en toegepaste materialen werden met succes aangetoond door maandenlange tests tijdens de ontwikkeling van de DuoDrive.
Geïntegreerde motorreductoren
De verbeterde integratie leidt tot een optimale benutting van de inbouwruimte. Samen met de IE5+ motor waarop hij is gebaseerd, zijn zowel de encoder, de snelheidsterugkoppeling als de rem veilig in de behuizing ondergebracht.
Systeemefficiëntie
Als systeem bereikt het compacte DuoDrive concept een hogere energie-efficiëntie dan de reeds bewezen aandrijfsystemen met IE5+ synchroonmotor en kegelwielreductor. Met een rendement tot 92% biedt het concept momenteel in deze vermogensklasse de hoogste systeemefficiëntie op de markt en heeft een hoge efficiëntie in het deellastbereik.
Minder onderhoud
Het constante motorkoppel over een breed toerentalbereik maakt een consequente versiereductie mogelijk evenals verlaging van de bedrijfskosten. Marktconforme aansluitmaten vereenvoudigen de vervanging en integratie in bestaande installaties. De eerst beschikbare DuoDrive bouwgrootte omvat reductor-toerentalverhoudingen van i = 3,24 tot i = 16,2 en is ontworpen voor uitgaande koppelbereiken tot 80 Nm en toerentallen tot 1.000 rpm.
Naast de hoge systeemefficiëntie zijn belangrijke kenmerken van de nieuwe DuoDrive motorreductor de soepele, ongeventileerde en compacte bouwwijze en de stille werking met minimale geluidsemissies. Het wegvallen van veel slijtdelen leidt tot minder onderhoud.