Om nauwkeurig kwalitatief hoogwaardige vliegtuigonderdelen te kunnen produceren en monteren, past Premium Aerotec in Nordenham (D) op maat gemaakte lineaire componenten van Rodriguez toe. Ze worden gebruikt in een nieuwe fabriek die rompdelen maakt voor de Airbus A350 XWB.
Premium Aerotec is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van vliegtuigstructuren en productiesystemen voor de luchtvaart. In Nordenham staat ‘s werelds modernste productielocatie voor geïntegreerde schaalproductie. In juni 2010 startte hier de productie van het eerste paneel van samengestelde koolstofvezelmaterialen voor de nieuwe Airbus A350 XWB. De romp van dit toestel wordt grotendeels vervaardig van CVK-materialen. Een aantal secties wordt in Nordenham gebouwd.
Maximale precisie
Bij de vervaardiging van onderdelen met zulke grote afmeting als de rompstructuren vergen de montagevoorzieningen speciale aandacht. Bij het monteren kan 1 mm al een nagenoeg onoverbrugbare afstand vormen. Premium Aerotec loste dit probleem op met behulp van de experts in lineaire techniek van Rodriguez.
In Nordenham produceert Premium Aerotec panelen uit samengestelde koolstofvezelmaterialen voor de nieuwe Airbus A350 XWB.
Deze fabrikant ontwikkelde speciaal voor deze toepassing XY-tafels, die in de fabriek in de halvloer werden geïntegreerd en dienen voor het verschuiven van het gehele montagestation. In de fabriek zijn telkens vier XY-tafels in rijen van twee verzonken in de vloer van de productiehal.
Speciale voorzieningen in de lineaire geleidingen nemen de poten van het montagestation op, waardoor het station en de te monteren modules nauwkeurig ten opzichte van elkaar worden gepositioneerd. Wanneer het montagestation niet wordt gebruikt, zijn de lineaire geleidingen afgedekt.
Behalve een groot draagvermogen eiste de applicatie ook een lage constructiehoogte (maximaal 140 mm). De hoge eisen aan de precisie bij het resetten naar de nulpositie door middel van veerkracht (± 0,5 mm) vormden een speciale uitdaging aan de constructeurs.
Behalve verschillende stalen ombouwonderdelen bevatten de modules profielrailgeleidingen en aan de aandrijfzijde een combinatie van kogelomloopspindels en veren. De uitvoering is in beginsel ook geschikt voor andere applicaties met zware lasten.