KTR heeft een nieuwe flexibele spacer-koppeling ontwikkeld waarvan het middenstuk is vervaardigd uit hoogwaardig aluminium. Daardoor zijn as-afstanden tot 4000 mm te overbruggen. De Rotex ZRS is aanvankelijk verkrijgbaar in vijf groottes voor koppels tot 560 Nm. Toepassingsgebieden zijn onder andere magazijn- en transportsystemen, hefsystemen en portaalrobots, evenals de pompindustrie en de landbouwtechniek.
De tussenbuis van de Rotex ZRS is gemaakt van hoogwaardig geëxtrudeerd aluminium met een hoge sterkte en stijfheid die een positieve invloed heeft op de kritische buigsnelheid van de koppeling. Door de speciale geometrie van de dwarsdoorsnede en de geringe doorbuiging kunnen as-afstanden tot 4000 mm worden overbrugd. Daarnaast is de Rotex ZRS geschikt voor hogere snelheden dan vergelijkbare tussenbuiskoppelingen met stalen buis.
Koppeloverdracht
De hoge sterkte van de lichtgewicht ZRS maakt koppeloverdracht mogelijk met de zachte 92 Shore-A krans tot en met de harde en torsiestijve 64 Shore-D krans. De lengte van de buis is flexibel en (zelf) op maat te maken, de interne nokgeometrie is over de volledige lengte aanwezig. De twee spelingvrije Rotex-GS kransen van de dubbel cardanische koppeling centreren en ondersteunen de tussenbuis. Beide kransen zijn in de buis gepositioneerd en daardoor beschermd tegen externe invloeden zoals vuil.
Combinaties
De ZRS-tussenbuis kan worden gecombineerd met alle naafversies uit de KTR koppeling serie Rotex standaard en Rotex GS, waardoor een breed scala aan toepassingen mogelijk wordt. Bij gebruik met Rotex-GS naven ontstaat een spelingsvrije variant voor nauwkeurige positioneer toepassingen daar waar omkeerspeling uit den boze is. Afhankelijk van de naafversie kan de koppeling radiaal gemonteerd en gedemonteerd worden. De koppeling wordt vervaardigd in de hoofdvestiging van KTR in Rheine en kan zeer snel worden geleverd.
Ook interessant: KTR Systems bouwt eigen Exhibition Centre op het hoofdkantoor in Rheine