KTR heeft een torsieflexibele tussenaskoppeling ontwikkeld, waarvan het middenstuk van hoogwaardig aluminium is vervaardigd en asafstanden tot 4.000 mm mogelijk maakt. De ROTEX ZRS is aanvankelijk verkrijgbaar in vijf maten voor koppels tot 560 Nm. Toepassingsgebieden zijn onder meer de magazijn- en transporttechniek, hefsystemen en portaalrobots, alsmede de pompindustrie en de landbouwtechniek.
De middenstuk van de ROTEX ZRS is gemaakt van hoogwaardig aluminium en overtuigt door een hoge totale stijfheid, die de buigkritische snelheid van de koppeling positief beïnvloedt. Door de speciale geometrie van de dwarsdoorsnede en de geringe doorbuiging kunnen asafstanden tot 4.000 mm worden overbrugd; bovendien is de ROTEX ZRS geschikt voor hogere snelheden dan vergelijkbare tussenbuiskoppelingen met stalen buizen.
De hoge sterkte van de lichtgewicht ZRS maakt koppeloverdracht mogelijk van de zachte 92 Shore-A tandkoppeling naar de torsiestijve 64 Shore-D tandkoppeling. De lengte van de buis is flexibel en kan worden aangepast, terwijl de interne nokkengeometrie over de gehele lengte behouden blijft.
Dubbel-kardanische klauwkoppeling
De twee spelingvrije ROTEX-GS tandkoppelingen van de dubbel-kardanische klauwkoppeling centreren en ondersteunen de tussenbuis. Beide tandkoppelingen worden in de koker geplaatst en zo beschermd tegen invloeden van buitenaf, zoals vallend vuil. De ZRS-tussenbuis kan worden gecombineerd met alle naafversies van de KTR-koppelingseries ROTEX Standard en ROTEX GS, waardoor een breed scala van toepassingen mogelijk wordt.
In vijf maten
Afhankelijk van de naafversie wordt de koppeling radiaal of axiaal gemonteerd en gedemonteerd. Het product wordt vervaardigd in het hoofdkwartier van KTR in Rheine en kan binnen enkele werkdagen na orderbevestiging worden geleverd. De nieuwe tussenaskoppeling is aanvankelijk verkrijgbaar in vijf maten voor koppels tot 560 Nm.
Andere interessant nieuws van KTR:
KTR Systems bouwt eigen Exhibition Centre op het hoofdkantoor in Rheine
Nieuwe compacte en onderhoudsvriendelijke askoppeling van KTR