Ga naar hoofdinhoud

Praktijktest bewijst: IE5+ motoren bieden enorme besparingen

Het hoog rendement portfolio van NORD Drivesystems bestaat uit energiezuinige frequentieregelaars en motorreductoren

Horizontale transporttechnologie wordt veel gebruikt in alle industriële sectoren en logistieke bedrijven. Door het grote aantal aandrijvingen dat wereldwijd is geïnstalleerd en het hoge aantal bedrijfsuren ervan, nemen transportbanden een aanzienlijk deel van het wereldwijde elektriciteitsverbruik voor hun rekening. NORD Drivesystems heeft in samenwerking met transportbandenfabrikant Ammega het besparingspotentieel van de nieuwe IE5+ synchroonmotoren onderzocht in een directe vergelijking met de huidige IE3-motoren.

Ongeveer 70% van de elektrische energie die in industriële toepassingen wordt gebruikt, wordt verbruikt door elektrische aandrijvingen. Voor de economisch en ecologisch noodzakelijke vermindering en optimalisering van het energie- en grondstoffenverbruik biedt de horizontale transporttechniek een belangrijk uitgangspunt voor vrijwel elk industrieel bedrijf en elke intralogistieke installatie.

Aanzienlijke besparingen mogelijk

NORD Drivesystems ondersteunt zijn klanten bij het benutten van dit besparingspotentieel. Efficiëntieoptimalisatie van het gehele aandrijfsysteem, inclusief de uitgevoerde toepassing, betekent een aanzienlijke besparingsfactor. Het potentieel ligt hier meestal rond de 30 tot 60%.

NORD zet zich sinds het ontstaan van het energiedebat enkele decennia geleden in voor deze taak en probeert bij elke nieuwe en verdere ontwikkeling van zijn aandrijvingen toekomstbestendigheid, verbeterde rendabiliteit, hogere energie-efficiëntie en geoptimaliseerde functionaliteit en prestaties te combineren.

Praktische vergelijkingstest

Het idee ontstond, om samen met Ammega, een fabrikant van transportbanden en een jarenlange partner in het ontwerpen van krachtige, efficiënte intralogistieke systemen, de interactie van transportband-componenten in een praktische test te vergelijken.

Een IE3 asynchrone motor van bouwgrootte 80 en een IE5+ permanente magneet synchrone motor van bouwgrootte 71 werden onder identieke testomstandigheden vergeleken. Alleen al de mogelijkheid om dezelfde prestatieparameters te kunnen realiseren met een kleinere elektromotor is al een aanzienlijke besparing. Terwijl de IE3 motor (80LP/4) afmetingen heeft van 236 x 156 x 156 mm, is de IE5+ aandrijving (71N2/8 TF), die even krachtig is, slechts 225 x 132 x 132 mm groot.

Motor en reductor in één behuizing

Bovendien werd een test uitgevoerd met NORD’s nieuwe DuoDrive motorreductor (SK EVO 80-3AZ), waarbij de IE5+ motor met de tandwielkast in één behuizing is geïntegreerd. Om rekening te houden met verschillende wrijvingscoëfficiënten hebben de ingenieurs van NORD Drivesystems de tests van de motorreductoren herhaald met twee soorten transportbanden en twee verschillende glijplaten. De vergelijking van de motorreductoren werd uitgevoerd op de eigen testinstallatie in Bargteheide (D).

De complete test inclusief de testopstelling, testomstandigheden, testresultaten en grafieken is te lezen in de ‘Speciale Editie ‘De elektromotor, technologie & toepassingen‘. Deze Special Editie wordt gratis verspreid onder onze abonnees en is tevens los te koop in onze webshop.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven