Roestvast staal is geen goedkoop goedje en de markt voor aandrijvingen uit zo’n materiaal is dan ook niet groot. Tot nu toe maken vooral de voedingsmiddelen-, farmaceutische en off-shore industrie gebruik van dergelijke motoren. De specifieke eigenschappen van roestvast staal rechtvaardigen ook het gebruik in bijvoorbeeld de koudetechniek. Electro Abi ontwikkelde hiervoor zelfs de ‘Rolls-Royce onder de elektromotoren’.
Electro Abi is in 2004 begonnen met de eerste ontwikkeling van aandrijvingen met roestvast stalen onderdelen. De oplossing werd gezocht in een waterdichte, gladde en tegen corrosie bestande behuizing uit roestvast staal. Maar het materiaal is een stuk duurder dan gangbare metalen voor elektromotoren en een gladde behuizing geeft een slechtere warmteafgifte zodat ‘oversizing’ nodig is.
Een roestvast stalen motor kost meer dan een standaard elektromotor. Voor de eindgebruiker (bijvoorbeeld de voedingsmiddelenverwerker) staat daar echter een lagere ‘Total Cost of Ownership’ tegenover: eenvoudiger reiniging en onderhoud dus minder stilstand én geen corrosie.
Omdat Electro Abi de motoren in eigen huis produceert, over het algemeen in kleinere series, kan het bedrijf volledig op maat ontwerpen en bouwen. Ook het direct inbouwen van een rem en/of een encoder is geen punt. Daarnaast kan het bedrijf ook roestvast stalen reductoren aanbieden (wormwiel-, coaxiale reductoren en planetaire reductoren).
Cryogene toepassing
Koudespecialist CryoZone zocht motoren voor een nieuwe machine in een heel specifieke toepassing. De rotoren moeten namelijk ín het medium onder 30 bar draaien. De behuizing bevindt zich in de buitenlucht en moet een druk tot 40 bar kunnen weerstaan. De motor werd gebaseerd op de bestaande roestvast stalen motor, maar werd voorzien van een lange as, een andere afsluiting en afdichting, een veel dikkere behuizing en een andere lagering.
Voor deze applicatie is een speciaal magnetisch roestvast staal gebruikt. Ook aan de smering zijn bijzondere eisen gesteld. De applicatie heeft een werktemperatuur tot zo’n -240 °C.
Voor de motor die voor deze applicatie is ontwikkeld, heeft Electro Abi vorig jaar de Aandrijftechniek Application Award gewonnen.
Het volledige artikel kunt u lezen in het nummer van Aandrijftechniek van juni. Neem hier een proefabonnement op het vakblad Aandrijftechniek.