Ga naar hoofdinhoud

Steeds weer nieuwe variaties in kettingen

Directe aandrijvingen en frequentieregelaars dringen het gebruik van kettingen terug, maar er blijven altijd toepassingen die niet zonder ketting kunnen. Kettingfabrikanten zoals Tsubakimoto ontwikkelen steeds nieuwe uitvoeringen, waarbij de eisen afhankelijk van het marktsegment zijn gericht op geluidsreductie, en verlaging van de Total Cost of Ownership.

De TCO wordt bij kettingen voor een belangrijk deel bepaald door de levensduur (slijtage) en het noodzakelijke onderhoud. Tsubaki heeft zijn zevende generatie RS rollenkettingen voorzien van een naadloze binnenzijde voor de bussen en van smeergroefjes. Hierdoor heeft deze G7 ketting een twee maal zo lange levensduur en kan 33 % meer vermogen overbrengen.

Onderhoudsvrij
Wanneer naar de totale levensduur van een ketting wordt gekeken, is onderhoud de grootste kostenpost na de aanschaf. Hieronder vallen reinigingskosten, reparatie- of vervangingskosten en smering. De onderhoudsvrije oplossing van Tsubaki is de Lambda-ketting die een lange levensduur heeft en geen nasmering behoeft. Deze kettingen hebben een met olie geïmpregneerde sinterstalen bus en een speciaal gecoate pen waardoor een langdurige interne smering is te realiseren. Verder is een vilten afdichting aangebracht die vuil en schurende stoffen weert uit het scharnierpunt.

Specials
Tsubaki ontwikkelde de afgelopen jaren diverse specials die tegemoet komen aan speciale wensen. De NEP-ketting is bijvoorbeeld bedoeld voor corrosieve omstandigheden zoals deze voorkomen in de voedingsmiddelenindustrie, verpakkingsindustrie en pretparken (in de zogenaamde ‘natte’ attracties). De corrosiewerende eigenschappen zijn onder meer bereikt door toepassing van een slijtvaste coating op de rollen.

De werking van geluidsarme kettingen berust op het terugdringen van het geluid dat ontstaat wanneer de rollen van de ketting in het tandwiel slaan. De zogenaamde ‘Low Noise Drive Chain’ of SN Roller ketting biedt een oplossing in de vorm van kleine veertjes die om ieder busje van een kettingschakel zijn aangebracht (foto). Deze veertjes absorberen de krachten die vrijkomen wanneer de ketting in het tandwiel slaat waardoor de botsingskrachten afnemen.

Bij de PC kettingen wordt geluidsreductie gerealiseerd door toepassing van technische kunststoffen voor de binnenschakels. Voor extra sterkte zijn de buitenplaten en pennen vervaardigd van roestvast staal.

Het volledige artikel vindt u in het november-nummer van Aandrijftechniek. Vraag hier een gratis proefnummer aan.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven