Van 27 tot en met 30 september opent Jaarbeurs Utrecht haar deuren voor alle bezoekers van de WoTS: World of Technology & Science. Een van de grootste ‘algemene’ industriële beurzen die Nederland rijk is en volgens Arjan Coppens, voorzitter van medeorganisator FEDA, dé plek om mensen te ontmoeten. Relatiemanagement, nieuw personeel, zaken doen en voor velen ook opgelucht ademhalen dat het weer kán. Aandrijftechniek maakte een rondje langs diverse bedrijven waarom de WoTS 2022 voor hun belangrijk is.
WoTS is een gezamenlijk event van branchevereniging voor de aandrijf- en automatiseringstechniek FEDA, Machevo & Bulk Vereniging (netwerk voor leveranciers aan de procesindustrie) en FHI (Federatie van technologiebranches). Een algemene beurs waar voor ‘ieder wat wils’ te vinden is. Om het overzicht te behouden is de beurs opgedeeld in vijf ‘werelden’ die enerzijds op zichzelf staan, maar elkaar anderzijds ook goed kunnen aanvullen.
Dènian van Ham (Manager Sales Factory Automation bij Bosch Rexroth) meent: “Ik denk dat het bestaansrecht van de WoTS juist in het algemene karakter ligt. Mensen worden steeds breder opgeleid, hebben met steeds meer vakgebieden te maken in complexe projecten. De juiste mensen ontmoeten, gebeurt dan vooral in een week als deze waar je een ruime keuze hebt uit bedrijven met alle bijbehorende disciplines.”
Innovaties en trends
Ook Eric Peeters – salesmanager bij Bakker&Co – ziet dit als belangrijke reden voor bedrijven om op deze beurs te staan én voor bezoekers om deze beurs te bezoeken. “Beursbezoek zorgt ervoor dat je heel veel contacten in een korte tijd kunt leggen. Beurzen zullen daarom altijd nodig blijven. Ook bieden ze de mogelijkheid om alle innovaties en trends binnen korte tijd te zien. Belangrijk, vooral omdat verschillende vakgebieden steeds complexer worden en bovendien steeds meer – moeten – integreren.”
Contact, maar ook producten zien
Als leverancier van motorreductoren vult Sales Manager van Euronorm Peter Kooning aan dat een beurs – ondanks alle veranderingen in het beurslandschap – nog steeds door velen zal worden gebruikt om fysieke producten te tonen. “Een van de belangrijkste redenen om op de beurs te staan, is contact met de leveranciers, maar óók spullen in het echt zien en voelen.”
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2022/08/WoTS2022_Euronorm-1024x387.jpg)
Business is mensenwerk
Voorzitter van FEDA, Arjan Coppens, bevestigt voorgaande sprekers: “Uiteraard is de rol van een beurs als pure ‘marktplaats’ niet meer van deze tijd. Het is niet de week waarin je de orders schrijft maar wel de week waarin je het zaadje voor de orders plant, of een extra schepje compost geeft. Een beurs is, en wordt steeds meer, bij uitstek een ontmoetingsplek voor mensen. Want wat je ook leert op school: business is mensenwerk. Elkaar aanvoelen en van elkaar begrijpen wat de ander nodig heeft.”
“Zorg ervoor dat je standbemanning getraind is: hoe ontvang je mensen, hoe spreek je ze aan? Weet wat je voor de verschillende bezoeker kunt betekenen. Een flink aantal bedrijven heeft dat kunstje aardig in de vingers, anderen zouden daar nog wat extra tijd in kunnen steken.”
Van perslucht tot service
Roy Bours, hoofd productmarketing bij Festo: “Ons verhaal komt samen in het thema ‘Progress in emotion’. Deze ‘e’ – die in onze uitingen Festo-blauw is – verwijst enerzijds naar de toenemende hoeveelheid elektronica in onze pneumatische en elektrische aandrijftechniek, anderzijds naar de emotie en het enthousiasme dat we willen losmaken bij onze bezoekers. Na twee jaar pandemie hunkert iedereen weer naar fysieke ontmoetingen.”
Mechanische aandrijftechniek
Rotero Holland grijpt de kans aan om tijdens de WoTS mensen zoveel mogelijk fysiek kennis te laten maken met het assortiment. Erwin van Duren, Senior Technical Advisor, geeft aan: “Wij staan op de WoTS om zoveel mogelijk ons complete leveringsprogramma van onze vijf kennisgebieden te laten zien. Hierbij maken we gebruik van een aantal werkende demomodellen. Tevens is de beurs voor ons de uitgelezen plek om in korte tijd contact te hebben met zowel bestaande als potentiële nieuwe klanten. Daarbij maken ook bij ons de mensen uiteindelijk het verschil.”
Technische markt ontwikkelt zich
De complexiteit en integratie van disciplines is verder duidelijk te zien bij de stand van Bosch Rexroth. Met een focus op innovatie, engineering en service worden bezoekers op de stand onder meer bijgepraat over het ctrlX AUTOMATION modulaire besturingsplatform, Smart mechatroniX en Connected Hydraulics. Van Ham: “De markt ontwikkelt zich, dus wij ook. En dat zie je terug in de vele producten en diensten waarin technologieën samenkomen en het steeds noodzakelijker wordt voor hard- en software engineers om samen te werken. De tijd dat hardware bij de softwareafdeling werd neergezet met het verzoek de bijbehorende besturing te maken, is voorbij. Het is zelfs bijna andersom: voordat de hardware engineer aan de slag gaat, wordt eerst het functionele concept van een klant in softwaretaal ontworpen en daarna gekeken welke hardware deze functionaliteit het best kan invullen.”
Digitaliseren
De afgelopen jaren en op de beurzen vóór corona was Industrie 4.0 het gesprek van de dag. Waar het voor de één een buzzword, containerbegrip of een hype zou zijn, gingen anderen er serieus mee aan de slag en liepen daarbij tegen de nodige barrières aan. Dit heeft vooral veel praktische kennis en ervaring opgeleverd waarbij een van de conclusies misschien wel is dat Industrie 4.0 of Smart Industry, begint bij ‘digitaliseren’.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2022/08/WoTS2022-Logo-met-volledige-naam-1024x440.jpg)
Een van de bedrijven die hierin ondersteunt is EPLAN. Roger Scholtes, Managing Director: “Bij het digitaliseren van een waardeketen ligt de focus van oudsher op engineering. Binnen het ‘ecosysteem van de industriële automatisering’ zoeken fabrikanten van componenten, paneelbouwers, system integrators, OEMs en operators elkaar steeds meer digitaal op. Deze samenwerking binnen de eigen organisatie, maar zeker ook binnen het ecosysteem, levert veel potentieel op. Wij ondersteunen dit met verschillende producten en tools die we op de WoTS demonstreren.”
‘Maak er een feestje van’
Coppens: “Naast alle trends die op het vlak van motion, drives en automatisering op de beurs zijn terug te vinden, denk ik dat het in deze tijd ook belangrijk is om van de beurs weer iets ‘leuks’ te maken. We zijn eraan toe om elkaar weer te zien en laat mensen zich deze beurs alsjeblieft herinneren als eentje waar ze het leuk hebben gehad. Als FEDA zullen we in elk geval ons best doen om van de beurs een feestje te maken en datzelfde geldt voor de bedrijven in de FEDA-lounge.”
Elkaar live weer zien
En over ‘feestjes’ gesproken: Phoenix Contact grijpt de WoTS aan om het 50-jarig bestaan van het Combicon productprogramma te vieren. Johan Peters Geessink, Manager Product Management en Marketing Communicatie: “Natuurlijk staan we er met ons productassortiment gebaseerd op elektrificatie, automatisering en netwerkkoppeling. Daarnaast ligt er dit jaar een focus op de Phoenix Contact Academy waarin kennisdelen en ‘aansluiten’ centraal staan. De belangrijkste reden voor ons om naar de WoTS te gaan, is om elkaar weer eens live te zien. Na die jaren van online contact, gewoon elkaar weer eens in de ogen kijken, tijd voor elkaar maken, een drankje drinken en dus persoonlijk contact met techniekgenoten. Dat is alleen maar goed voor onze mooie branche. Wij verwachten dus…..veel mooi volk en vele goede gesprekken!”