Ga naar hoofdinhoud

Zero emission zwaar transport met Mammoet’s elektrische SPMT

Het nieuwe voertuig kan de koolstofimpact wegnemen van de installatie van grote infrastructuur zoals bruggen, windturbines en onderdelen van elektriciteitscentrales (foto: Mammoet)

Er is een nieuw nul-emissie zwaar transportvoertuig ontwikkeld dat de koolstofimpact van het installeren van grote infrastructuur zoals bruggen, windturbines en onderdelen van elektriciteitscentrales kan wegnemen. Hijs- en transportbedrijf Mammoet maakt dit mogelijk met hun nieuwe elektrische SPMT.

Het is mogelijk door bestaande Self-propelled Modular Transporters – of SPMT’s – om te bouwen van diesel naar elektrische energie. SPMT’s zijn het werkpaard van de zware industrie en worden gebruikt in bijna alle grote energie- en bouwprojecten wereldwijd. Mammoet ontwikkelde een retrofit kit om de dieselmotoren in de voertuigen te vervangen door elektromotoren. Eenmaal omgebouwd werkt elke SPMT op dezelfde manier als voorheen: het vervoeren van objecten tot duizenden tonnen stapvoets, met behulp van een afstandsbediening.

Elektromotoren

Het nieuwe voertuig toont Mammoet’s sterke betrokkenheid bij de energietransitie, en bij haar eigen duurzaamheid. Door nieuwe motoren in bestaande SPMT’s in te bouwen, bespaart Mammoet zowel op afval als op extra bouwwerkzaamheden, in vergelijking met de aanschaf van nieuwe emissieloze machines. De nieuwe SPMT kan de koolstofvoetafdruk van transporten op locatie elimineren. Hierdoor kunnen klanten de impact van grote infrastructuurprojecten op omliggende mensen, bedrijven en infrastructuur verminderen.

Eenmaal omgebouwd werkt elke SPMT op dezelfde manier als voorheen: het vervoeren van objecten tot duizenden tonnen stapvoets, met behulp van een afstandsbediening (foto: Mammoet)

Geluidsniveau SPMT

Ook het geluidsniveaus op projectlocaties is lager. Daardoor worden de werkomstandigheden stiller en veiliger . De communicatie tussen medewerkers is duidelijker, terwijl er langer kan worden doorgewerkt op locaties met geluidsbeperkingen.

Financiering

Deze oplossing werd medegefinancierd door DKTI, een programma van de Nederlandse overheid voor de ontwikkeling van klimaattechnologieën en innovaties in de logistiek. Mammoet werkte samen met een leverancier van zero emissie aandrijflijnen voor de zware industrie om de elektrische power pack oplossing op de markt te brengen.

De SPMT zorgde voor een revolutie in de zware industrie door zware ladingen veilig, efficiënt en nauwkeurig te verplaatsen. Deze volgende stap in het verhaal van Mammoet zal net zo belangrijk zijn, door de CO2- en NOx-uitstoot tot nul te reduceren en de weg te wijzen naar een duurzame toekomst voor zwaar transport (foto: Mammoet)

SPMT in nieuw jasje

De SPMT, of Self-propelled Modular Transporter, werd in 1984 door Mammoet ontwikkeld en is wereldwijd al meer dan 40.000 aslijnen in gebruik. De SPMT zorgde voor een revolutie in de zware industrie door zware ladingen veilig, efficiënt en nauwkeurig te verplaatsen. Deze volgende stap in het verhaal van Mammoet zal net zo belangrijk zijn, door de CO2- en NOx-uitstoot tot nul te reduceren en de weg te wijzen naar een duurzame toekomst voor zwaar transport.

Ook interessant: Ponton Mammoet aangedreven door 16 hydraulische aandrijvingen en planetaire tandwielkasten

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven