Ga naar hoofdinhoud

1 op 85 met een vliegtuig

Onlangs heeft de e-Genius in de Allgäu bij rustig weer in twee uur een afstand van 341 km gevlogen en daarbij niet meer energie verbruikt dan het equivalent van vier liter benzine. Het elektrisch aangedreven toestel is ontworpen aan het Institut für Flugzeugbau aan de Universität Stuttgart.

De vlucht werd uitgevoerd vanaf het fabrieksterrein van Grob Aircraft, dat team een hangar en ondersteuning beschikbaar stelde. Tijdens een vlucht van iets meer dan twee uur legden het vliegtuig en het elektrische aan-drijfsysteem een afstand van 341 km af. Voor dee vluchttijd en afstand was slechts 46 kWh energie nodig, wat ongeveer overeenkomt met het energie-equivalent van vier liter benzine. Omgerekend betekent dit een verbruik van 1 liter per 85 km ofwel 0,6 liter brandstof per passagier per 100 km.

Het speciaal voor de E-Genius ontwikkelde aandrijfsysteem heeft een ver-mogen van 60 kW, de totale capaciteit van de accu’s bedraagt 56kWh. De totale massa van de aandrijflijn inclusief motor, omvormer en accusysteem inclusief bewaking en beveiliging, bedroeg slechts 336 kg.

Projectteam
De technische ontwikkeling van het vliegtuig begon in 2007. Het werk werd uitgevoerd met steun van de luchthaven van Stuttgart en de universiteit. Dankzij sponsoring van Airbus kon het team in de herfst van vorig jaar met de bouw van de e-Genius beginnen. In acht maanden tijd bouwden de ontwikkelaars een tweezits vliegtuig inclusief de volledige aandrijflijn. De eerste vlucht vond plaats op 25 mei.

De korte periode was mogelijk door de inzet van het ontwikkelteam en de deelnemende studenten en aan talloze opgeofferd late avonden en weekends. Daarbij werd het team onder meer ondersteund door Steinbeis Flugzeug- und Leichtbau, Schempp-Hirth Flugzeugbau, LTB Sam-met, DG Flugzeugbau, Pipistrel, Grob en tal van andere sponsors en projectpartners.

Er is nog veel te doen om het vliegtuig te optimaliseren. Het team zoekt nog sponsors om een volgend hoofdstuk in de geschiedenis van elektrische vluchten te kunnen schrjiven.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven