Ga naar hoofdinhoud

Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus)

Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te onderzoeken. De vliegtuigfabrikant zal een demonstratiemodel in de komende drie jaar ontwerpen en bouwen in haar E-Aircraft System House.

De introductie van supergeleidende materialen kan de elektrische weerstand verlagen, wat betekent dat er elektrische stroom geleverd kan worden zonder energieverlies. In combinatie met vloeibare waterstof bij cryogene temperaturen (-253 graden Celsius) kunnen elektrische systemen worden gekoeld om de prestaties van het totale elektrische aandrijfsysteem aanzienlijk te verhogen.

Gewichten en verliezen halveren

Airbus zal ASCEND gebruiken om de haalbaarheid van deze veelbelovende technologieën te onderzoeken om zo de aandrijving-architectuur te optimaliseren die klaar is voor emissie-arme en emissie-vrije vluchten.

De resultaten zullen naar verwachting aantonen dat het gewicht van de componenten en de elektrische verliezen ten minste gehalveerd kunnen worden, omdat het volume en de complexiteit van de installatie van de systemen wordt verminderd, evenals een verlaging van de spanning tot minder dan 500V, in vergelijking met de huidige systemen.

Tot multi-megawatt toepassingen

ASCEND zal elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt toepassingen met en zonder vloeibare waterstof aan boord. Airbus zal het demonstratiemodel in de komende drie jaar ontwerpen en bouwen in haar E-Aircraft System House. Oplossingen die kunnen worden aangepast aan turboprop-, turbofan- en hybride propellermotoren zullen tegen eind 2023 worden getest en geëvalueerd.

Airbus e-systems testing
In het E-Aircraft Systems House van Airbus wordt door engineers al volop getest met elektrische aandrijvingen (foto: Airbus)

Het zal Airbus ondersteunen bij het nemen van beslissingen over het type aandrijfsysteem dat nodig is voor toekomstige vliegtuigen. ASCEND zal naar verwachting ook prestatieverbeteringen ondersteunen van bestaande en toekomstige voortstuwingssystemen in het gehele Airbus portfolio, inclusief helikopters, eVTOL’s, regionale en single-aisle vliegtuigen.

Airbus UpNext

De demonstrator wordt gehost binnen Airbus UpNext, een dochteronderneming van Airbus die is opgericht om toekomstige technologieën een ontwikkelingssnelheid te geven door demonstrators te bouwen op snelheid en schaal, het evalueren, rijpen en valideren van nieuwe producten en diensten die radicale technologische doorbraken omvatten.

Er is geen betere plaats om de mogelijkheden en beperkingen van de aandrijvingstechnologieën van morgen te beoordelen dan de grootste faciliteit in Europa die zich precies daarop richt – het E-Aircraft Systems House. Hier maken Airbus-ingenieurs gebruik van de lessen die ze hebben geleerd uit belangrijke elektrificatie-initiatieven om tests van wereldklasse aan te bieden voor een verscheidenheid van alternatieve aandrijvingsprojecten bij Airbus en daarbuiten.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven