Gefeg-Neckar Antriebssysteme GmbH (door Rotero Holland vertegenwoordigd) breidt zijn assortiment BLDC-motoren uit met de nieuwe MQ-serie. De aandrijving van deze nieuwe borstelloze motoren is wezenlijk efficiënter en sterker dan zijn voorgangers. Het verbeterde rendement heeft technische, economische en ecologische voordelen. Bij gelijke belasting verbruiken de nieuwe motoren minder energie en produceren daardoor minder warmte.
De koeling, een belangrijke factor bij elektromotoren, blijft ongewijzigd terwijl de nieuwe motoren van de MQ-serie duidelijk zwaarder belast kunnen worden. Om dit te bereiken werd de magneetkern met behulp van computersimulatie systematisch geoptimaliseerd. Bij het standaardtype MQ667 is het maximum koppel gestegen van 0,25 Nm naar 0,72 Nm, dat is een verhoging van 188%.
De, al dan niet geïntegreerde, sturing is gebaseerd op een krachtige microcontroller die de flexibiliteit garandeert en ook klantspecifieke functies kan integreren. De aansturing van de motor kan via een CANbus-systeem, maar evengoed kan dat ook via analoge stuursignalen (vrijgave, draairichting, remmen). De eigen Gefeg-Neckar producten maken wel gebruik van CANbus. De aandrijvingen worden dan via het CANopen protocol volautomatisch in gebruik genomen, getest en geparametriseerd.
Voor een hogere belasting is er de nieuwe MQ767 motor met versterkte koeling en een bouwlengte van 158 mm bij 75 mm doorsnede. Hij genereert continu een 25% hoger koppel, namelijk 0,85 Nm bij een omgevingstemperatuur tot 40°C. Een nieuw, zwaarder model, de MQ887 is in voorbereiding.