B&R heeft de Acopos P3 servoaandrijving uitgerust met een Safe Torque bepaling. Hierdoor kunnen veiligheidsfuncties worden gebruikt waarvoor vroeger een externe sensor nodig was. De kosten om aan de machinerichtlijn te voldoen worden zo verlaagd.
De Safe Torque bepaling is gebaseerd op een interne stroommeting en maakt de veiligheidsfuncties Safely Limited Torque (SLT), Safe Speed Observer (SSO) en Safe Brake Test (SBT) mogelijk. De functies zijn geschikt voor safety applicaties tot niveau SIL 2 / PL d / Cat. 3.
Veilig voorkomen van overbelasting
De SLT-functie kan bijvoorbeeld worden gebruikt om het koppel op het aandrijfsysteem op een betrouwbare manier te begrenzen. Zo kan mechanische overbelasting worden vermeden en veilig afgewend. Bovendien kunnen mechanische ontwerpen met SLT kosteneffectiever worden gemaakt. Ook minimaliseert SLT het risico dat operators gewond raken door beknelling of verdrukking tijdens het werken aan een machine.
Veiligheid operator
De SSO-functie is een virtuele snelheidssensor die het mogelijk maakt om de SLS veiligheidsfunctie te gebruiken zonder dat een veilige encoder noodzakelijk is. Dit is vooral nuttig bij het gebruik van lineaire of torque-motoren, aangezien deze typen motoren gewoonlijk geen geïntegreerde veilige encoder hebben.
SBT-functie
De SBT-functie kan worden gebruikt om de werking van een houdrem veilig te bewaken en te controleren. De verzamelde gegevens geven inzicht in de conditie van de rem en eventuele schade of slijtage.
Mogelijk ook interessant: Nieuwe variant servo-aandrijving B&R voor toerentallen van 100.000 omw/min