Met een lichtgewicht constructie en het common rail systerm voor de inspuiting van de brandstof heeft motorenfabrikant Hatz het brandstofverbruik van zijn industriedieselmotoren verminderd. In combinatie met een EGR-systeem is bovendien de uitstoot van NOx aanzienlijk vermindert. De motor is beschreven in de BINE-Projectinfo Langlebiger Dieselmotor mit elektronischer Steuerung, uitgegeven door FIZ Karlsruhe – Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur.
Hatz ontwikkelde het concept voor machines als vorkheftrucks en hefplateaus. Hiervoor is een robuuste motor met lange levensduur nodig. De ingenieurs brachten met de op dit gebied nog niet gebruikte elektronische controle het systeem op orde.
Minder brandstof dankzij elektronische regeling
Bij industriemotoren tot 56 kW werd tot nu toe alleen de mechanische regeling gebruikt. Het toegepaste elektronisch gestuurde inspuitsysteem is geconstrueerd voor drukken tot 1800 bar. De brandstof wordt hiermee zeer fijn en homogeen verdeeld en verbrandt zo efficiënter. Gecombineerd met EGR ontstaan ook minder roetpartikels.
Gecombineerd met een compact ontwerp konden verbruik en emissies worden verminderd. De ontwikkelaars konden het gewicht van de motor met 90 kg verminderen. Hiervoor werd onder andere het aantal onderdelen met een kwart verminderd.