Of het nu gaat om luxe cruiseschepen, grote veerboten of vrachtschepen, één ding hebben ze gemeen: het moet duurzamer en efficiënter. Hoewel de voortstuwing van dit soort grote schepen vooralsnog met dieselmotor, dieselelektrisch of met LNG plaatsvindt, wordt er bij bijvoorbeeld deck-equipment en ventilatiesystemen wel degelijk naar energie-efficiënte en levensduur gekeken. Hoyer Motors laat zien dat dankzij de inzet van efficiënte elektromotoren de scheepvaart steeds duurzamer wordt.
Van laadkranen tot lieren voor het aanmeren, deck-equipment speelt een sleutelrol in de maritieme sector. Laadkranen en pompen laden en lossen alles van sojabonen tot vloeibaar aardgas (LNG). Op werkschepen maken offshore kranen en telescopische toegangssystemen met actieve bewegingscompensatie het mogelijk om offshore installaties zoals windmolenparken en boorplatforms te ondersteunen en te onderhouden.
Betrouwbare lieren houden meerlijnen strak, hijsen ankers uit de diepte en halen de visnetten en sleepnetten met de vangst van de dag binnen. De eisen voor toepassingen van deck-equipment lopen sterk uiteen en de oplossingen zijn vaak maatwerk. Het is van essentieel belang de exacte situatie en toepassing te begrijpen alvorens de elektromotor te specificeren.
Trend naar elektrische lieren
Traditiegetrouw worden veel type lieren hydraulisch aangedreven. “Dit is een energieverslindende manier van aandrijven,” aldus Maarten de Beun, Hoyer’s Sales Manager voor de deck-equipment. “Tegenwoordig is de trend om de lieren vol elektrisch aan te drijven door middel van frequentieregelaars en elektromotoren. De motoren worden gebruikt over een breed toeren spectrum (0-180Hz) en diverse belastingen. Hiermee is het toepassingsgebied van de lieren verbreed en wordt energie bespaard.”
Hoge beschermingsklasse
In de ruwe zeewateromgeving moeten de mechanische onderdelen goed beschermd zijn tegen de onvermijdelijke golven en nevels van zeewater. De Beun: “De echte bedreiging is niet het water zelf, maar het zout. Dat vreet alles op. Terwijl je een motor die nat is van zoet water kunt drogen en nog aan de praat krijgt, is een motor die doordrenkt is met zout water gewoon dood. Vertrouw daarom nooit een standaard industriële motor voor een maritieme toepassing, maar kies voor een motor die speciaal is voorbereid voor gebruik op zee.”
Om het risico op schade door blootstelling aan zout te voorkomen, moet een maritieme elektromotor altijd een hoge beschermingsklasse van IP56 of hoger hebben. Vaak zijn speciale verfsystemen vereist, afhankelijk van de plaats van installatie, zoals CX volgens ISO 12944 of Norsok M-501. Naast deze voorzorgsmaatregelen moet er bij het ontwerp van deck-equipment ook rekening worden gehouden met de gebruiks- en werkomgeving.
Explosieveilige ATEX-motoren
“De eisen voor deck-equipment kunnen drastisch variëren, afhankelijk van het schip en het beoogde gebruik. Naarmate de scheepvaart in de poolgebieden toeneemt, zien we bijvoorbeeld een toenemende vraag naar motoren die kunnen werken bij temperaturen tot minus 40-50°C,” legt de Beun uit.
“Denk hierbij aan de nieuwste shuttletankers die door het noordpoolgebied varen. We hebben onlangs ook een nieuwe complete serie explosieveilige ATEX-motoren voor de maritieme markt ontwikkeld. Binnen het deck-equipment zijn deze motoren vooral relevant voor ladingpompen en lieren aan boord van tankers en gastankers die brandbare lading vervoeren.”
Andere producten die relevant zijn voor deckmachines zijn onder meer een klemmenkast voor open deck-gebruik, die speciaal is ontworpen om te voorkomen dat er water binnendringt via het deksel of de kabelaansluitwartels. Wanneer een encoder gebruikt dient te worden wordt deze speciaal geplaatst in een zelf ontworpen behuizing om de gevoelige elektronica te beschermen.
Meer over trends, toekomst en ontwikkelingen van de elektromotor is te lezen in de Speciale Editie – De elektromotor, technologie, trends & toekomst, die hier is te bestellen.
www.hoyermotors.com