Ga naar hoofdinhoud

Mitsubishi in ontwikkeling Airbusmotor

Mitsubishi Heavy Industries, Ltd (MHI) zal deelnemen aan de ontwikkeling van de PW1100G-JM, een ‘next generation’ motor voor de Airbus A320neo die vanaf 2015 moet gaan vliegen. Deelname van MHI is gebaseerd op samenwerking tussen Japan Aero Engines Corporation (JAEC), Pratt & Whitney (P & W), een divisie van United Technologies Corporation uit de VS en MTU Aero Engines Holding AG (MTU) uit Duitsland. De ondertekening van het verdrag voor gezamenlijke ontwikkeling van de PW110G-JM motor was op 16 september jongstleden. MHI zal verantwoordelijk zijn voor zaken die de verbranders en diffusers aangaan, ongeveer 2,3 % van het totale ontwerpprogramma.

P & W, JAEC en MTU waren al partners in het International Aero Engines (IAE) V2500 programma, een project om de populaire Airbus A320 familie van motoren te voorzien. In het nieuwe project zal JAEC verantwoordelijk zijn voor de ventilatoren, lage druk compressoren en ook de verbranders/diffusers, met een 23% aandeel van het programma.
 
MTU zal zich bezighouden met de lage druk turbines, samen met P & W de hoge druk compressoren en een deel van de eindassemblage van de motor en test (18%). P & W neemt de leiding van de rest van de motor met inbegrip van hoge druk turbines en systeem integratie.

Geavanceerd tandwieloverbrenging
De A320neo is een ‘één gangpad’ vliegtuig die in december 2010 door Airbus is gelanceerd, dit vliegtuig zal een nieuwe generatie motoren introduceren met een opmerkelijke brandstofbesparing. De PW1100G-JM is een geared turbo fan (GTF) motor dat een geavanceerd tandwieloverbrenging gebruikt om de ventilator op een andere snelheid te laten draaien dan de lage druk compressor en turbine.
 
De combinatie van het tandwielsysteem, een geavanceerd composietmateriaal technologie en een geheel nieuw ontwikkeld kern levert belangrijke verbeteringen op het gebied van brandstofgebruik en motorlawaai.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven