In de olie- en gasindustrie kan elke stilstandtijd kostbaar zijn, vooral als het gaat om een groot productieapparaat, zoals een compressor. Voor een al langer bestaande klant van Sulzer was het hebben van een reservemotor een deel van de oplossing. Maar er was een nachtelijke reparatie en aanpassing aan de bekrachtiger nodig om ervoor te zorgen dat de fabriek de volgende dag weer kon opstarten.
Klanten die 24 uur per dag actief zijn, hebben 24 uur per dag ondersteuning nodig. Zelfs met het best geplande onderhoudsregime gebeurt er soms iets onverwachts en moet een reparatie snel worden uitgevoerd. In dit geval kwam er om 1.00 uur ’s nachts een telefoontje binnen bij Sulzer met de melding dat een synchrone hoogspanningsmotor van 8.200 kW die een zuigercompressor aandreef, aandacht nodig had.
De relatie van Sulzer met deze locatie omvat ondersteuning in de buitendienst en het in voorraad hebben van een reservemotor voor deze toepassing. Wegens de omvang en complexiteit van de installatie zou de vervanging van de reservemotor echter ongeveer zeven dagen in beslag nemen, wat tot aanzienlijke productieverliezen zou leiden. Aangezien snelheid van essentieel belang was, werd besloten de bekrachtingseenheid van de reservemotor te gebruiken om de stilstandtijd tot een minimum te beperken.
Nachtelijke reparatie
Monteurs van het Orange Service Center van Sulzer kwamen ter plaatse en voerden een eerste inspectie uit van de bekrachtigingseenheid. Zij ontdekten dat de twee motoren niet helemaal identiek waren en dat sommige onderdelen zouden moeten worden aangepast omdat ze verschillende boutverbindingen hadden. Om het ontwerp snel te kunnen aanpassen, werd de vervangende bekrachtiger naar het Pasadena Service Center gestuurd, waar hij om 18.30 uur arriveerde.
De engineeringgroep, die van de situatie op de hoogte was gesteld, ging ’s nachts aan de slag om een oplossing uit te werken. Tegen 23.30 uur waren de nieuwe onderdelen klaar voor verzending naar de locatie. Eenmaal aangekomen, werden de installatie en inbedrijfstelling de volgende dag vroeg door het field service team voltooid. Nadat de eenheid in het veld weer in bedrijf was gesteld, pakte Sulzer vervolgens de reparaties aan de beschadigde onderdelen aan, zodat de motor in de opslag weer operationeel was.
![Sulzer reparatie HV-motor 2](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2021/04/Sulzer-reparatie-HV-motor-2_1024.jpg)
Onderzoek
Als onderdeel van het project vroeg de klant Sulzer om de oorzaak van de storing in de bekrachtiger te onderzoeken om een soortgelijk incident te voorkomen. Uit het onderzoek bleek dat de motor tijdens het opstarten overbelast was geweest. De klant verzocht Sulzer daarom om als reserveonderdeel nog een complete bekrachtigingseenheid te bouwen voor de motor die in bedrijf was, om de uitvaltijd in het geval van een soortgelijk incident te beperken.