Automobielfabrikanten werken continu aan de verdere verbetering van motoren. Omdat in de nieuwe motorgeneraties steeds hogere uitlaatgas-temperaturen optreden (soms boven 1000°C), stijgen ook de eisen aan de gebruikte materialen. Voor de onderdelen hierin worden steeds meer nikkel-legeringen toegepast. ThyssenKrupp VDM heeft hiervoor een legering ontwikkeld, die het ook als bandmateriaal op de markt brengt.
Turboladers zijn een veelbelovende groeimarkt. Ze worden ingebouwd om vermogen en milieuvriendelijkheid van een auto te verbeteren. Ze maken een motor krachtiger bij gelijkblijvend brandstofverbruik. Door ‘downsizing’ wordt wel de uitlaatgastemperatuur verhoogd tot boven 1000°C. Standaard roestvast staal voor hoge temperatuur kan niet meer voldoen aan deze eisen. Hooggelegeerde austenitische stalen en nikkellegeringen bieden dan uitkomst.
Maatwerk
Turboladers vanaf de plank zijn er niet. Elk automodel vraagt om een individuele oplossing. ThyssenKrupp VDM biedt reeds tegen hoge temperaturen bestande materialen aan voor krachtige motoren met kleine cilinderinhoud. Het bedrijf heeft nu een high-tech oplossing ontwikkeld voor afdichtingen van turboladers. Door hogere sterkte bij hogere temperaturen van Nicrofer 5120 CoTi, met name op langere termijn, wordt de levensduur en betrouwbaarheid van het zwaar belaste motoronderdeel verhoogd.
Nicrofer 5120 CoTi werd afgestemd op de automobielsector. Het bijzondere van dit materiaal ligt in de stijve en tegelijkertijd flexibele molecuulstructuur. Om deze te bereiken, hardt het materiaal in totaal zestien uur uit in de oven, bij verschillende temperaturen die vooraf zijn gedefinieerd. In de matrix van het materiaal worden daarbij zogeheten intermetallische fasen ingebouwd, die als gewenste ‘verstorende elementen’ in de structuur inbedden.
Nicrofer 5120 CoTi garandeert onder de kritische raamcondities van een turbolader een langere levensduur en hogere betrouwbaarheid. Een speciale afdichtingsvorm onderstreept bovendien zijn kwaliteiten nog verder. Het materiaal kan onder meer worden verwerkt tot zogeheten C-afdichtingen, statische afdichtingselementen die bij hoge temperaturen elastischer zijn dan andere metalen afdichtingen.