Ga naar hoofdinhoud

Onderzoekers bouwen eigen vliegtuig

Een veelheid aan sensoren en systemen levert moderne vliegtuigen de data voor de besturing. Maar ook voor het meten van schadelijke stof-fen, archeologisch onderzoek en zelfs het zoeken naar vermisten levert het vogel-perspectief grote voordelen op. Onderzoekers van de Technische Universität München hebben een klein onbemand vliegtuig ontwikkeld, dat kan worden gebruikt voor veel van zulke opdrachten.

Het testvliegtuig van de TU München maakte dit voorjaar op het vliegveld van de MFC Red Baron bij Heimstetten zijn eerste succesvolle vlucht. Het toestel met de doopnaam Impulls (Innovative Modular Payload UAV – TUM LLS) wordt gebruikt voor het testen van sensoren en systemen voor de luchtvaart. De studenten van de Lehrstuhl für Luftfahrtsysteme en de Lehrstuhl für Flugsystemdynamik hebben het toestel ontwikkeld. Het vliegtuig wordt emmissievrij en geluidsarm aangedreven door een elektromotor.

Impulls
Een specifiek kenmerk van de constructie is de modulaire opbouw. Met weinig extra kosten zouden de wetenschappers verschillende systemen kunnen inbouwen om onder vluchtomstandigheden te kunnen testen. Dit heeft vooral betrekking op de componenten van de elektrische aandrijving. De wetenschappers willen met de Impulls namelijk ook onderzoek doen naar elektrische en hybride aandrijvingen voor vliegtuigen.


De Impulls heeft een spanwijdte van 5 m en een leeg gewicht van 20 kg.

De Impulls wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 2 kW. Het minivliegtuig kan tot 10 kg lading meenemen en daarmee tot 75 min constant in de lucht blijven. Net als een verkeersvliegtuig zijn bij de Impulls de elementaire veiligheidssystemen redundant uitgevoerd.

Metingen
Automatisch vliegende onbemande minivliegtuigen zoals dev Impulls lenen zich uitstekend voor metingen van schadelijke stoffen in de atmosfeer. Ook kunnen ze dienen voor luchtondersteuning bij geografische metingen en bewaking van de natuur en infrastructuur vanuit de lucht. Een ander toe-passingsgebied is het verkrijgen van de informatie over gevaarlijke en noodsituaties. Een dergelijk vliegtuig kan worden gebruikt bij moeilijke weersomstandigheden maar ook bij gevaren waaraan men piloten niet wil blootstellen.

Dankzij de voortschrijdende miniaturisering en de toename van de prestaties van sensoren en luchtvaartsystemen kunnen de onderzoekers met de Impulls de basis voor zulke ontwikkelingen leggen. Maar ook het inzicht en in een geschikt operationeel systeem en aanbod van dienst-verlening zijn vraagstukken die met de Impulls als platform worden onderzocht.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven