De e-Genius, het elektrische vliegtuig van het Institut für Flugzeugbau van de Univer-sität Stuttgart, heeft met succes zijn eerste reeks testvluchten uitgevoerd. Het tweezits toestel van kunst-stof met koolstofvezels wordt beproefd vanaf het fabrieksvliegveld van Grob Aircraft in Mindelheim.
Met de eerste vlucht begon het testprogramma, waarbij de vliegeigen-schappen van het elektrische toestel werden beproefd en de elektrische aandrijfsystemen werd onderworpen aan de eerste testen. Als de berekende vlucht prestaties kloppen, is de e-Genius het krachtigste tweepersoonshut elektrisch vliegtuig van de wereld.
De controle over het vliegtuig bleek eenvoudiger dan verwacht. De e-Genius is voorzien van een elektromotor van 60 kW, heeft een actieradius tot 400 km en verbruikt daarbij slechts 4,75 kWh (overeenkomend met 0,6 liter benzine) per 100 km en per passagier. Het vliegtuig is een doorontwikkeling van de brandstofcel vliegtuig Hydrogenius.
Elektrische aandrijving
Om zonder compromissen de prestaties van het moderne elektrisch vliegtuig te demonstreren sloeg het team voor de realisatie van de e-Genius nieuwe wegen in en ontwierp de integratie van de volledig elektrische aandrijflijn opnieuw. De aandrijving bevindt zich nu achterin. Een compact intrekbaar landingsgestel levert een rendementsverbetering van 15-20% en ongestoord uitzicht naar voren op. De romp is gebouwd in een carbonfiber sandwich constructie en daardoor extreem licht. Het ontwerp van de cockpits zorgt voor comfort en creëert achter de piloot zitplaatsen ruimte voor energie-opslag.
Het aandrijfsysteem is specifiek ontwikkeld voor de eisen van elektrisch vliegen en maakt tegelijkertijd een milieuvriendelijk en veilig toestel mogelijk. De energie voor de synchrone motor met permanente magneten komt uit een omvormer, die evenals de motor watergekoeld is. Daardoor kan het warmteverlies gericht worden afgevoerd en via een warmtewisse-laar efficiënt worden gebruikt.
Het aandrijfsysteem wordt gecompleteerd door een zelf ontwikkelde verstelbare propeller voor een groot snelheidsbereik. De aan de achterkant geplaatste propeller maakt, in vergelijking tot een conventionele propeller, een grotere diameter mogelijk. Het hogere rendement en het geringe toerental zorgen voor geluidsreductie.