Ook vliegen dient in de toe-komst een stuk milieuvrien-delijker te worden, maar daarvoor moet het ontwerp van vliegtuigen volledig op de schop. Onderzoekers van de TU Delft onderzoeken daarom hoe het ‘duurzame vliegtuig van de toekomst’ er uit zou moeten zien. Het resultaat is een futuristisch concept, waarbij vleugels, cabine en motoren samensmelten in één vorm, een zogenaamde ´blended wing body´.
De basisconfiguratie van een vliegtuig, een rechte romp met twee vleugels er aan, is sinds de jaren vijftig nauwelijks veranderd. Door de huidige kennis kan het energiegebruik, de milieubelasting en de geluidsoverlast van vliegtuigen worden verbeterd, maar daarvoor voldoet het optimaliseren van het huidige vliegtuigconcept niet meer.
Over de vraag hoe deze noodzakelijke vliegtuig-metamorfose er uit zou kunnen zien, hebben onderzoekers van de Faculteit Lucht- en Ruimte-vaarttechniek de TU Delft de laatste jaren intensief gestudeerd, in het speciale project CleanEra. Het doel van het project is de ontwikkeling van een volledig emissieloos vliegtuig, maar dat is een ontwikkeling die tientallen jaren zal kosten. Bij dit resultaat, een ´blended wing body´, smelten de vleugels, de cabine en de motoren samensmelten tot één geheel. Daarmee kan het brandstofgebruik met tientallen procenten worden verminderd.
Uitdagingen
Niet alleen aan de vorm, ook aan de motoren valt nog veel te verbeteren. Zo wordt er gestudeerd op het gebruik van twee turbinerotors die in tegen-gestelde richting draaien. Daarmee kan de geluidsproductie aanzienlijk worden teruggebracht.
Het ontwerp schept ook uitdagingen voor het interieur. Zo is er geen plaats voor de gebruikelijke ramen. In plaats daarvan zitten er grote ramen aan de voorkant, voor vrijwel alle passagiers zichtbaar. Daarnaast zal de horizon op de zijkant van de cabine geprojecteerd worden, zodat de reizigers visueel weten in welke stand het vliegtuig zich bevindt.