Vitesco Technologies en ROHM Semiconductor hebben onlangs een samenwerkingsverband ondertekend. Vitesco Technologies gaat de SiC-componenten gebruiken om de efficiëntie van de vermogens-elektronica voor elektrische voertuigen (EV’s) te verhogen. Met hun hogere efficiëntie benutten de SiC-halfgeleiders de energie beter die is opgeslagen in de accu. Op deze manier wint het voertuig aan bereik, of de batterij kan kleiner zijn, zonder dat het bereik daaronder te lijden heeft.
Om de beste efficiëntie met SiC-technologie te creëren, ontwikkelt en test Vitesco Technologies al SiC-technologie in een 800 V inverter-concept om het efficiëntiepotentieel van deze technologie te bevestigen. Dit programma richt zich op het totale systeem van elektronica en elektromotor om zo de beste combinatie van component-technologie en schakelstrategie te bepalen.
Onmisbaar voor snellladen
SiC-vermogenshalfgeleiders (bijv. SiC MOSFET voor 800 V batterijsystemen) bieden voor deze taak een hoger schakelrendement en veroorzaken minder harmonische verliezen in de elektrische aandrijving. SiC-technologie is ook onmisbaar voor supersnelle laadprocessen bij 800 V.
![Vitesco Rohm Sic Mosfet](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2020/06/Vitesco-T_Power-Electronics-SiC-01-1024x644.jpg)
Als onderdeel van de samenwerking zullen ROHM en Vitesco Technologies de beste combinatie van SiC-technologie creëren voor productie van grote volumes en optimale aanpassing van het ontwerp van de omvormer voor het hoogst mogelijke rendement.
Vraag zal aanzienlijk toenemen in 2025
“De SiC-optie is een veelbelovend toekomstig onderdeel van onze modulaire vermogenselektronica die bestaat uit software, een vermogenstrap en een schakelstrategie”, zegt Dr. Gerd Rösel, hoofd Innovatie van de business unit Elektrificatie bij Vitesco Technologies.
“We zullen met ROHM werken aan zowel een 800 V SiC-omvormeroplossing als een 400 V SiC-omvormeroplossing”. Vitesco Technology is van plan de productie van de eerste SiC-omvormers te starten in 2025, wanneer wordt verwacht dat de vraag aanzienlijk zal toenemen. “Met andere woorden, de tijdslijn van ons partnerschap en onze ontwikkeling past perfect”, zegt Rösel.
Verliezen tot een minimum beperken
“Energie-efficiëntie in elektrische voertuigen is van groot belang. Aangezien de tractiebatterij de enige energiebron is in voertuig, moeten alle verliezen tot een minimum worden beperkt. Daarom ontwikkelen we een SiC-optie als onderdeel van onze modulaire vermogenselektronica,” zegt Thomas Stierle, hoofd van de Business Unit Elektrificatie Technologie bij Vitesco. “Om het maximale rendement te halen uit vermogenselektronica en de elektromotor zullen we SiC-componenten van onze partner ROHM gebruiken.”
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2020/06/Vitesco-T_-siC_ROHM-02-1024x717.jpg)
Duurzame mobiliteit
“We kijken ernaar uit om in de toekomst met Vitesco Technologies samen te werken”, aldus Dr. Kazuhide Ino, Corporate Officer, directeur van de Power Device Business Unit bij ROHM Co., Ltd. “We zijn een van de grootste leveranciers van SiC power semiconductors en gate driver IC’s en hebben een belangrijke technische voorsprong op dit gebied. Samen met Vitesco Technologies willen we de energie-efficiëntie van elektronische componenten voor elektromobiliteit verder verhogen en zo zorgen voor duurzame mobiliteit”.
Het partnerschap zal ook profiteren van korte afstanden: Vitesco Technologies en ROHM hebben elk fabrieken in Neurenberg. Ook het hoofdkantoor van Vitesco Technologies in Regensburg ligt in dezelfde regio.