Ga naar hoofdinhoud

KTR gaat naar groter en groter

Constructeur Erhard Knoblich met de door hem ontwikkelde penkoppeling voor de nieuwe kabelbaan die in december wordt geopend op de Zugspitze (foto: KTR).

KTR heeft naam gemaakt met kleine klauw- en tandkoppelingen, maar bouwt ook kleine en grote hydrauliekkoelers (tot 3 m hoogte), grote remmen en grote koppelingen volgens diverse principes. Om dat uit te dragen is de Benelux-vestiging hoofdsponsor van de Dutch Fluid Power Transmission Conference. Uw redactie nam een kijkje op het hoofdkantoor in Rheine.

Door de jaren heen is KTR door zelfstandige groei en gerichte overnames steeds groter geworden. Om te kunnen blijven groeien, werd enkele jaren geleden het ambitieuze groeiplan ‘KTR 400’ gelanceerd. In dat kader werd veel geïnvesteerd in modernisering en uitbreiding van het machinepark, een logistiek centrum en een nieuwe R&D-centrum.

Helaas trad niet veel later de economische recessie in, maar ondanks de ingezakte markt werden de investeringen doorgezet. Hierdoor was het bedrijf in staat de snelle economische groei van het laatste anderhalf jaar op te vangen. Sinds begin dit jaar mag het bedrijf zoveel orders noteren, dat zelfs de ambitieuze modernisering en uitbreiding nog onvoldoende bleek.

KTR’s toekomstvisie

Er ligt nu een nieuwe toekomstvisie, ‘KTR 2022’, waarin de onderneming heeft vastgelegd waar ze over vijf jaar wil staan. In deze visie is een aantal belangrijke (potentiële) marktsegmenten gedefinieerd waarin de onderneming actief wil zijn en waarvoor het de geschikte producten en systemen wil ontwikkelen, produceren en verkopen. Daarmee wil het bedrijf tevens benadrukken, dat het niet langer alleen maar een producent van componenten is, maar dat het meedenkt met de klanten en complete systemen en oplossingen wil aanbieden.

KTR gaat daardoor steeds meer richting ‘engineering to order’. Intern is de engineering-afdeling daar helemaal op ingericht. Maatwerk is wat duurder maar vaak kan een component grotere draaimomenten aan, waardoor een machine lichter is, minder ruimte inneemt en/of minder energie verbruikt. Dat maakt een special toch aantrekkelijk. Maatwerk kan overigens wel degelijk om grote aantallen gaan, en ook komt het voor dat een oorspronkelijke special met wat aanpassingen een standaard catalogusproduct wordt.

Groter en groter

Door nieuwe markten te betreden en nieuwe toepassingen te zoeken, worden de producten die KTR bouwt en verkoopt steeds groter. Koppelingen en remmen tot 2 m doorsnede en koelers voor de hydrauliek van 3 m hoog bijvoorbeeld zijn geen uitzondering meer.

Behalve in de traditionele machinebouw in de kleinere vermogens is het bedrijf met componenten nu onder meer actief in de offshore, mijnbouw, bouw-, land- en weg- en waterbouw- en bosbouwmachines, pompen, compressoren, windenergie, werktuigmachines, maritieme techniek, railvervoer en transportinstallaties.

Nieuwe CEO bij KTR

Nieuwe CEO KTR
Nicola Warning is sinds 1 oktober CEO bij KTR Systems (foto: KTR).

Sinds 1 oktober is Dipl.-Ing. Nicola Warning de nieuwe algemeen directeur van KTR Systems GmbH. Als zodanig is ze de opvolger van Prof. Dr. Josef Gerstner, die zich terugtrekt uit de actiee bedrijfsvoeren. Met Nicola Warning krijgt een ervaren manager met uitgebreide kennis van de branche de leiding. Warning is afkomstig van Siemens, waar ze bijna acht jaar de leiding van de divisie koppelingen leidde. Daarvóór was ze ook al werkzaam bij KTR. Met haar product- en marktkennis en jarenlange ervaring in internationale verkoop en in productie zal Warning de positieve ontwikkeling van de KTR-groep doorzetten.

Het volledige artikel vindt u in het oktobernummer van Aandrijftechniek.

Eén reactie op “KTR gaat naar groter en groter

  • Anton van der Pluijm

    Ik vind dit geweldig. Ik ben ook trots dat ik van NOV.1971 tot NOV.2000 voor KTR heb mogen werken, Anton van der Pluijm.

Reacties zijn uitgeschakeld.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven