Ga naar hoofdinhoud

Festo groeide opnieuw in 2018

Festo zal het leveringsprogramma blijven uitbreiden, zowel in zowel elektrische als pneumatische componenten als elektronica en software (foto: Paul Quaedvlieg)

Na het recordjaar 2017 is de Festo-groep in 2018 verder gegroeid. Negatieve valuta-effecten en een toenemende vertraging van de wereldeconomie hadden een negatieve invloed op de omzetstijging. Toch was het netto resultaat een omzetstijging van 3,2% ten opzichte van een jaar eerder mogelijk tot ongeveer 3,2 miljard euro. Het familiebedrijf zal zijn groei- en digitaliseringsprogramma voortzetten onder zijn nieuwe CEO, Dipl.-Ing. Dr. H.C. Oliver D. Jung. Het aantal werknemers wereldwijd groeide tot ongeveer 21.200.

Vorige week tijdens een persconferentie op de Hannover Messe werden deze cijfers bekend gemaakt. 2018 was een succesvol jaar voor het bedrijf, ondanks de tegenwind in de wereldeconomie en negatieve valuta-effecten. In lokale valuta en in hoeveelheden groeide de onderneming in veel nationale vestigingen met één of zelfs twee cijfers . Hierdoor kon Festo zijn leidende positie in Duitsland en Europa uitbreiden en marktaandeel veroveren in de sterk concurrerende groeimarkten in de VS en de belangrijkste Aziatische markten.

De voedingsmiddelen-, verpakkings- en elektronica-industrie waren de belangrijke groeiers. Ook procesautomatisering boekte een bovengemiddelde groei, maar de automotive daalde. Festo Didactic breidde zijn aanbod voor Industrie 4.0 in 2018 ook uit en versterkte zijn positie op de wereldmarkt.

Festo wil blijven groeien

De kernmarkten van Europa en Duitsland, evenals Groot-China, India en Zuidoost-Azië presteerden goed. Noord- en Zuid-Amerika, Korea en Japan konden de goede cijfers van het voorgaande jaar echter niet evenaren. Grote investeringen in productie- en logistieke faciliteiten, onder andere in China, de VS en Europa, moeten de geplande groei de komende jaren mogelijk maken.

Het aantal medewerkers groeide van 20.100 naar 21.200 wereldwijd, en daarvan werken er 9200 in Duitsland en 12.000 daarbuiten. “We hebben vooral in onze fabrieken aangenomen over de groeiende productie aan te kunnen. Een ander zwaartepunt in dit opzicht waren digitalisering, software-ontwikkeling en kunstmatige intelligentie”, aldus Dr. Jung.

Dipl.-Ing. Dr. h.c. Oliver D. Jung, CEO van Festo AG (foto: Festo).

Overnames

Festo werkt actief aan het gebruik van kunstmatige intelligentie voor industriële toepassingen. Een belangrijke stap was de overname van softwarebedrijf Resolto in april vorig jaar. Festo kan nu industriële software op het gebied van kunstmatige intelligentie ontwikkelen en als toegevoegde waarde aanbieden aan zijn klanten. Belangrijke impulsen voor industriële toepassingen worden geleverd door het gebruik van machine learning.

Met de overname van Fabco-Air Inc. in Gainesville (Florida) in augustus 2018 heeft het bedrijf zijn assortiment pneumatische actuators voor de Amerikaanse markt uitgebreid. Fabco-Air en Festo zullen gebruik maken van elkaars distributiekanalen om hun positie in Noord-Amerika te versterken en snel marktaandeel te veroveren.

Verdere uitbreiding portfolio

Festo wil de groei in 2019 voortzetten. De uitbreiding van de toeleverketen zal doorgaan. Er zitten veel nieuwe producten in de ontwikkelingspijplijn. Dit omvat een aanzienlijk uitbreiding van het programma voor elektrische automatisering met in eigen huis ontwikkelde motoren en servobesturingen. Daar komt nog een groot aantal standaardproducten bij, het productportfolio voor de Amerikaanse markt en een goed groeiende kern van procesautomatiseringsproducten.

“Met automatisering bevinden we ons in een dynamische, groeiende markt. Hoewel de wereldeconomie somberder wordt, zien we verdere groeimogelijkheden. We zullen onze succesvolle strategische koers van de afgelopen jaren als onafhankelijk familiebedrijf met nieuwe trends en technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, voortzetten “, aldus Dr. Jung.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven