Elk jaar gebeuren wereldwijd op vliegvelden honderden ongevallen, omdat vliegtui-gen op de grond met voer-tuigen of andere vliegtuigen botsen. Om dergelijke onge-vallen te voorkomen, hebben onderzoekers van de Universität des Saarlandes magneetveldsensoren ont-wikkeld waarmee vliegtuigen veilig naar de startbaan worden geleid.
De magneetveldsensoren kunnen verhinderen, dat vliegtuigen op weg naar de startbaan elkaar te dicht naderden. Het team van de Universität des Saarlandes heeft de sensoren ontwikkeld in het kader van het door de Europese Unie gesubsidieerde ISMAEL-project. In een pilotproject op diverse vliegvelden worden ze in de praktijk getest op hun deugdelijkheid. De sensormodulen worden door Votronic op de markt gebracht.
Een vliegtuig verandert door zijn metalen onderdelen en elektronica het magnetisch aardveld in zijn directe omgeving. De magneetveldsensoren kunnen deze geringe veranderingen meten.
Eigenschappen
De magneetveldsensoren zijn zo gevoelig dat ze ook op grotere afstand vliegtuigen kunnen detecteren. De sensoren functioneren onafhankelijk van de weersomstandigheden dus ook bij regen en mist. Dit maakt het systeem interessant voor kleine en middelgrote luchthavens die niet over grondradar beschikken.
De magneetveldsensor en de daarbij behorende elektronica is relatief goedkoop en verbruikt weinig energie, zodat ze ook voor de bewaking van grote oppervlakten kunnen worden gebruik. Op Amerikaanse luchthavens worden nu inductielussen gebruikt, maar daarvoor moeten installateurs in de hele oppervlakte sleuven frezen. De in Saarland ontwikkelde sensoren zijn in kleine gaten in de grond aan te brengen.
“Als de magneetveldsensoren in de toekomst op Amerikaanse vliegvelden worden gebruikt, is dat een mooi voorbeeld van een Europees project voor basisonderzoek, dat een verkoopbaar product oplevert “, aldus het hoofd van het projectteam.