Autofabrikanten bouwen elektrische voertuigen met steeds grotere actieradius. Maar hoe groter batterijen en hoe hoger de energiedichtheid, des te betrouwbaarder moeten hun afdichtingen zijn. Technici bij Freudenberg Sealing Technologies hebben verschillende afdichtoplossingen ontwikkeld voor deze uitdaging en die zijn klaar voor serieproductie.
Van de huidige elektrische auto’s wordt verwacht dat ze 300 km – en liefst nog 500 km – kunnen rijden op een enkele batterijlading. Dit vereist grote batterijen, die gewoonlijk aan de onderzijde van het voertuig worden bevestigd. Elke batterijbehuizing heeft een afdekplaat zodat bij kleine defecten niet de volledig batterij hoeft te worden afgevoerd.
Afdichtend en brandwerend
Toegankelijkheid is belangrijk voor reparaties, maar er mag geen water vanaf de weg door de spleet tussen afdekplaat en behuizing komen. Het binnendringen wordt voorkomen door een randafdichting die varieert van 2,5 m tot 5 m lengte, afhankelijk van de grootte van de behuizing.
Maar de afdichting moet meer doen dan vervuiling tegengaan. Als er brand uitbreekt, wordt de afdichting verondersteld de vlammen relatief lang te weerstaan en het verspreiden van de brand te helpen tegengaan. De afdichtingen voor batterijen voor elektrische auto’s ondergaan daartoe vlamverspreidingstests die vergelijkbaar zijn met die in de luchtvaarindustrie. Het materiaal krijgt een classificatie op basis van de snelheid waarmee de brand zich verspreid. Freudenberg Sealing Technologies haalde voor een van zijn materiaalsamenstellingen ‘V0’, de hoogste classificatie. In de test doofden de vlammen volledig binnen tien seconden.
Afdichtoplossingen
Het vermogen van een afdichting om een brand over de gewenste tijdspanne te weerstaan is niet alleen afhankelijk van het gebruikte materiaal. Het hangt er ook mee samen of de afdichting juist is gemonteerd. Voor Freudenberg Sealing Technologies was dat voldoende aanleiding om een variëteit aan verschillende afdichtingsoplossingen te ontwikkelen die onjuist aanbrengen bij voorbaat uitsloot.
Daarbij werd in acht genomen dat elektrische auto’s in de toekomst geen nicheproduct meer zijn. Ze zullen in steeds grotere series worden gebouwd. Dat betekent dat de industrie in toenemende mate behoefte heeft aan afdichtingen die volledig automatisch door robots kunnen worden geplaatst.
Opvouwbare afdichting
Freudenberg Sealing Technologies heeft een nieuwe oplossing ontwikkeld – een opvouwbare afdichting – die aan deze eisen voldoet. Vaste aluminium elementen die zijn voorzien van een afdichtingsprofiel aan de buitenrand bieden niet alleen stabiliteit. Ze hebben geïntegreerde montagepunten voor de clips die worden gebruikt om de afdichting aan de afdekplaats te bevestigen. De elementen worden met elkaar verbonden door een continu afdichtingsprofiel met een hoge flexibiliteit en kleine afwijkingen in de maatvoering kunnen compenseren.
Omdat de opvouwbare afdichting een volledige component is en niet hoeft te worden samengesteld uit afzonderlijke elementen, neemt de betrouwbaarheid van de installatie toe.
Een belangrijk voordeel van deze benadering is dat metalen inzetstukken een goede elektrische geleidbaarheid tussen de batterijbehuizing en de afdekplaat garanderen. Dit is belangrijk voor het efficiënt afschermen van elektromagnetische velden die het gevolg zijn van de stroom in de batterij. Anderzijds zouden de velden andere elektronische componenten in het voertuig kunnen opblazen.
Freudenberg Sealing Technologies werkt ook aan andere oplossingen voor grote batterijen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een continue elastomeercomponent te maken. In dit geval bieden gegoten metalen bussen de stabiliteit en elektrische geleidbaarheid. De bevestigingselementen worden eveneens gegoten, wat zorgt voor een grote betrouwbaarheid van de installatie en en vastgestelde lokale punten mogelijk maakt. Eén werknemer kan de montage verzorgen, ook op zeer grote batterijen.