De locatie van een voertuig – of het nu gaat om mobiele robots, machines of auto’s – is een belangrijke functie in de navigatie bij autonoom rijden. Onderzoekers van de Technische Universität Braunschweig onderzoeken samen met industriële partners op radar gebaseerde sensoren op het onderzoeksgebied mobiliteit. Deze sensoren brengen de grond in kaart en maken zo een nauwkeurige beschrijving van de locatie en richting van het mobiele object mogelijk.
Momenteel worden optische sensoren of op radiogolven gebaseerde technologieën gebruikt om de posities van voertuigen te bepalen. In bepaalde scenario’s, vooral buitenshuis, hebben ze echter zwakke punten in nauwkeurigheid en robuustheid of vereisen ze extra installaties. Aan de andere kant biedt een sensor die locatiebepaling op basis van de eigenschappen van de bodem mogelijk maakt, een betrouwbaarder oplossing.
Radar voor positiebepaling
In het kader van het LoBaBo-onderzoeksproject worden radarsensoren en methoden voor een- of tweedimensionale detectie van de structuur van het wegdek onderzocht. Dit is om de werkomgeving met voldoende resolutie in kaart te brengen. Op basis van de verkregen gegevens moeten de locatie en oriëntatie duidelijk worden geïdentificeerd met behulp van geschikte mapping- en matching-methoden. Als gevolg hiervan kunnen mobiele robots i de toekomst betrouwbaar navigeren zonder extra installaties.
Om kaarten te maken op basis van de aan de locatie gerefereerde bodemgegevens worden toewijzingsprocessen gebruikt. Met de zogenaamde matching-methode kunnen kaartgegevens en actueel gemeten radargegevens worden verwerkt. Matching wordt gebruikt om real-time de locatie en oriëntatie van een voertuig met voldoende resolutie en nauwkeurigheid te bepalen.
Radar voor positiebepaling
De TU Braunschweig ontwikkelt algoritmen voor positiebepaling langs een pad (1D-) en op een oppervlak (2D- locatiebepaling). De wetenschappers onderzoeken hoe de radardata voorbewerkt moeten worden en welke algoritmen het meest geschikt zijn. De radarmetingen worden vergeleken met kaartgegevens en de bepaling van de transformatie, dus de richtingsverandering. Daarnaast wordt via de radartechnologie een continue en een discrete positie-update bepaald. Ten slotte moet de locatie worden geverifieerd met een testvoertuig voor binnen- en buitensituaties.
Partners in het LoBaBo-onderzoeksproject zijn Götting in Lehrte bij Hannover (LoBaBo-coördinatie), SF Microwave uit Braunschweig (een spin-off van het Institut für Hochfrequenztechnik aan de TU Braunschweig afdeling microgolftechnologie) en het Institut für mobile Maschinen und Nutzfahrzeuge aan dezelfde universiteit met de werkgroep Automatisierungs- und Robotersysteme.