Ga naar hoofdinhoud

Automatica toonde dynamiek in de sector

Automatica was een succes: 40.000 bezoekers uit 88 landen bezochten de beurs (foto: Messe München)

Automatica, de beurs die van 27 tot 30 juni 2023 in München werd gehouden, was een succes. Een daverende comeback na slechts één jaar: 40.000 bezoekers uit ongeveer 88 landen, 650 exposanten uit 34 landen en een boeiend programma. De co-locatie met Laser World of Photonics en World of Quantum leverde voor veel deelnemers een belangrijke meerwaarde op.

De twee Managing Directors van Messe München, Reinhard Pfeiffer en Stefan Rummel, trekken een positieve conclusie na vier beursdagen: “Automatica heeft opnieuw zijn grote innovatieve kracht bewezen. De deelnemende bedrijven hebben specifieke visionaire oplossingen laten zien voor uitdagingen zoals het compenseren van het gebrek aan specialisten.”

Positieve feedback

De beurs kreeg uitstekende algemene feedback van zijn exposanten. 94 procent van de exposanten gaf de beurs een uitstekende tot goede beoordeling in een enquête uitgevoerd door het marktonderzoeksinstituut Gelszus. Ze waardeerden vooral de kwaliteit van de bezoekers (91 procent) en de toename van het aantal nieuwe klanten (85 procent). Verder prees 97 procent van de bezoekers de aanwezigheid van marktleiders. 65 procent van de bezoekers is optimistisch over de toekomst en verwacht dat de betekenis van de Automatica nog verder zal toenemen. De top tien bezoekerslanden na Duitsland waren Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Tsjechië, Zuid-Korea, China, Polen, Nederland, Slovenië en de VS. Het aandeel internationale bezoekers was 33 procent.

Hoge bezoekersaantallen

Frank Konrad, voorzitter van de Raad van Bestuur van VDMA Robotics + Automation, CEO Hahn Automation: “Voor ons als automatiseringsbedrijf is Automatica al 20 jaar de belangrijkste vakbeurs. Na een wat terughoudende comeback na Covid vorig jaar, zagen we dit jaar weer hogere bezoekersaantallen, wat een positieve indicator was voor ons als exposanten. We hadden veel goede gesprekken en mogelijkheden om ons netwerk te onderhouden.”

Robotica voor iedereen

Naast de gevestigde hoofdrolspelers nam Google’s dochteronderneming Intrinsic dit jaar voor het eerst deel aan automatica. Henrike Neulen, Account Executive, legt uit waarom het Alphabet-bedrijf Automatica koos voor de eerste beursdeelname in haar geschiedenis: “Ons doel is om robotica eenvoudiger en toegankelijker te maken voor zowel aanbieders als gebruikers. Daarom is Automatica voor ons de juiste omgeving om zowel ons bedrijf als onze producten voor het eerst live aan een groot internationaal publiek te presenteren.”

Automatisering biedt oplossingen

Terwijl robots in het verleden vaak werden beschouwd als job killers, zijn ze nu een baken van hoop geworden in de strijd tegen het tekort aan vaardigheden dat bijna alle sectoren treft. De bakrobot die op de Fanuc-stand werd gepresenteerd is hier een goed voorbeeld van: Hij zal monotone werkstappen in industriële bakkerijen en supermarkten automatiseren. En automatisering is ook een belangrijk middel om de CO2-uitstoot in de productie te verminderen. De assemblage- en handlingtechnologie heeft in dit verband verschillende benaderingen van recycling en de circulaire economie. “Duurzame bedrijfsvoering behoort tot de meest urgente uitdagingen van deze tijd. Softwarematige simulatie helpt ons om complexe automatiseringsoplossingen efficiënt te plannen en te optimaliseren voordat ze in gebruik worden genomen”, zegt Wilfried Eberhardt, Chief Marketing Officer bij Kuka. “

Artificiële intelligentie

Artificiële intelligentie (AI) was een ander dominant onderwerp tijdens de vier beursdagen. Dit komt vooral door de snelle ontwikkelingen op dit gebied, die een nieuw tijdperk van automatisering inluiden. Neura is een bedrijf dat zowel een nieuwkomer als een pionier is op het gebied van AI. Arne Nordmann, Hoofd Engineering, zegt hierover: “Je zou kunnen zeggen dat Automatica de Champions League van de robotica is. Het toont alle relevante robotica-oplossingen van dit moment. En wij willen daar deel van uitmaken, onze technologie presenteren, contact houden met al onze partners en leren waar het naartoe gaat.”

Neura is een bedrijf dat zowel een nieuwkomer als een pionier is op het gebied van AI (foto: Evi Husson)

Mobiele robotica

Bezoekers hadden ook dit jaar weer de mogelijkheid om hun kennis uit te breiden in het kader van het uitgebreide programma met forums en speciale shows. Hoogtepunten waren onder andere de showcases Service Robot City en Mobile Robots in Production. Klaus Kluger, lid van het speciale organisatieteam van Mobile Robots in Production, kijkt tevreden terug: “Mobiele robotica zal de komende jaren grote veranderingen teweegbrengen in productie en intralogistiek. De Mesh-up op de Automatica van dit jaar was een indrukwekkende demonstratie van hoe interoperabele productielogistiek van de toekomst, met AMR’s van verschillende fabrikanten, eruit zou kunnen zien dankzij VDA 5050 en gestandaardiseerde controlestations.”

Meer service robots

Thomas Hähn, CEO United Robotics Group: “We waren verheugd om te zien dat er dit jaar meer bedrijven en start-ups op het gebied van servicerobotica vertegenwoordigd waren op de Automatica in vergelijking met eerdere evenementen. Intensievere samenwerking tussen start-ups en gevestigde bedrijven heeft het potentieel om toekomstige ontwikkelingen te versnellen. Er is immers echt geen tekort aan goede ideeën en innovaties.”

Ook interessant: Digital twin en Scara-robot van Stäubli tijdens Automatica

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven