Het flexibele transportsysteem, dat is ontwikkeld in een samenwerking tussen Festo en Siemens, bestaat uit een eenvoudig en mechanische opgebouwd basissysteem, lineair motoren, grondprofielen en een rollenband. Hiermee is hij eenvoudig af te stemmen op de betreffende toepassing.
De besturing van Siemens maakt een volledige integratie mogelijk van de besturings- en motioncontrol taken voor het totale systeem en biedt de benodigde flexibiliteit.
Transportwagens transportsysteem
De bewegingen van de transportwagens in het transportsysteem zijn eenvoudig en snel aan te passen met betrekking tot formaten, producten of seizoenen. Daarbij zijn ze vrij aan een ‘multi carrier’ systeem toe te voegen of weg te nemen. De koppeling aan de beschikbare intralogistiek is eveneens eenvoudig.
De transportwagens zijn naar wens en individueel te versnellen, te vertragen en vrij te positioneren. De wagens kunnen zich dan ook – botsingsvrij – volledig onafhankelijk van elkaar bewegen maar zijn ook als groep of gesynchroniseerd met een vaste afstand van elkaar in te zetten. Daarbij zijn ze willekeurig door elkaar te gebruiken en zijn er mogelijkheden voor het realiseren van verschillende wagens- en productconfiguraties. Toepassingspecifieke houders en adapters voor de producten maken het mogelijk uiteenlopende producten te handelen.
Het Multi-Carrier systeem bereikt een snelheid van maximaal 3 m/s-1 en een versnelling tot 40 m/s2. Verder is hij op een willekeurige positie te starten en te stoppen en vrij te synchroniseren conform het proces.
Industrie 4.0
Voor een toekomstige aansluiting op Industrie 4.0 biedt het systeem verschillende opties. Bijvoorbeeld een flexibele elektromechanische opbouw, decentrale sensoriek, intelligentie die in de werkstukhouders en aandrijvingen zijn geïntegreerd en de OPC-UA interface. Ook de servoregelaar en de motion control besturing zijn afgestemd op Industrie 4.0 evenals de simulatiemogelijkheden.