Igus heeft een nieuwe geautomatiseerde testfaciliteit voor lange rijwegen in gebruik genomen op haar buitenterrein in Keulen Porz-Lind (D). Polymeer kabelrupsen en kabels worden hier getest voor verplaatsingssnelheiden tot wel 8 m/s over een rijweg van 400 meter.
Kabelrupsen en kabels worden getest op de buitenlocatie van igus in het zuiden van Keulen, bij snelheden tot wel 8 m/s op een baan van 200 meter, hetgeen overeenkomt met een rijweg van 400 meter. Met aanvullende units kunnen rijwegen tot 1.000 meter in de toekomst gesimuleerd worden.
Experimenteel laboratorium
Het volautomatische systeem beslaat een breed scala aan toepassingen voor wat betreft versnelling en snelheid. Naast de mechanische belasting veroorzaakt door de beweging van het transfervehikel, werken omgevingsinvloeden onverlet in op de geteste kabelrupsen en kabels. De testbank maakt deel uit van het grootste experimentele laboratorium in de sector met een oppervlakte van 3.800 vierkante meter. Er worden meer dan 10 miljard testcycli per jaar uitgevoerd met kabelrupsen en chainflex kabels op een totaal van 180 teststations. Er worden elk jaar 4100 kabelrups-systeemtests uitgevoerd op 180 systemen zoals in klimaatkamers of op robots.
Testen in buitenfaciliteiten
Kabelrups-systemen van igus kunnen moeiteloos worden verplaatst over afstanden tot wel één kilometer met een vulgewicht van 50 kg/m. Als geleiding voor uiterst flexibele chainflex kabels en slangen, kunnen ze soepel en met weinig wrijving worden geleid in lange rijwegen door geleidegoten en behuizingen. Inclusief rolkabelrupsen van de P4-serie, welke worden getest in buitenfaciliteiten.
Weinig trillingen en bewegingsgeluid
De serie heeft haar waarde al bewezen in meer dan 1.000 kraan en portaal-toepassingen wereldwijd, met rijwegen tot wel 800 meter en hoge snelheden van meer dan 5 m/s en miljoenen cycli met weinig trillingen en bewegingsgeluid. In de kabelrups geïntegreerde rollers reduceren de wrijving tot een minimum en verlengen de levensduur. Vanwege de aanwezigheid van groeven in boven- en onderloop, rollen de schakels niet over elkaar, maar langs elkaar, zodat er een zeer soepele werking ontstaat. Het resultaat is dat de wrijvingscoëfficiënt afneemt en het aandrijfvermogen wordt gereduceerd met 57%.
Tribo-polymeren
Tegelijkertijd benut igus haar kennis van polymeren voor het verder verlengen van de levensduur van de kabelrupsen. In de P41.56 voor lange rijwegen bijvoorbeeld, worden smeermiddel- en onderhoudsvrije tribo-polymeren geïntegreerd in het lager voor een scharnierende beweging, hetgeen de levensduur van de kabelrups verdubbeld. Het talloze aantal realistische experimenten in het igus testlaboratorium vormde ook een basis voor deze ontwikkeling.