Digitalisatie, duurzaamheid en ‘machine as a service’ zijn globale trends in de industriële sector. Al sinds de industriële revolutie heeft de sector flinke veranderingen ondergaan. Maar in de huidige markt erkennen bedrijven dat ze hun inspanningen nu moeten versnellen, of moeten toekijken hoe hun bedrijf hopeloos achterop komt te staan. In dit artikel noemt CRM-leverancier Lime drie gebieden waardoor de positie van machinebouwers wordt uitgedaagd.
Eerste trend: digitalisering
In de afgelopen jaren zien we een winstgevende groei in de machinebouwsector, maar niet zoveel als het zou moeten en/of kunnen. Dit mede dankzij de voorliefde voor verouderde IT-systemen. Maar dankzij Internet of Things, automatisering en machine learning gaat dat anders worden. Het is voorspeld dat deze nieuwe technologieën de groei van de machinebouwers zullen versnellen.
Een sterke strategie om dit te ondersteunen is het behandelen van de (klanten)data als een van de meest waardevolle beschikbare middelen. Helaas missen veel bedrijven de juiste tools om hun data volledig te kunnen gebruiken en worden slachtoffer van de tekortkomingen van een verouderde IT omgeving.
Dit resulteert in slecht klantinzicht en werknemers die moeten navigeren in chaotische systemen. Er ontstaat veelal een heuse speurtocht door Excel bestanden om bij de juiste informatie te komen. Hierdoor ontstaat een reactieve manier van bedrijfsvoering in plaats van een pro-actieve aanpak.
Tweede trend: Machine as a service
Al bekend met de uitdrukking MaaS (Machine as a Service)? Machine as a Service is een opkomende trend die naadloos aansluit op de algehele evolutie van de bedrijfscultuur in de 21ste eeuw. Dit model daagt de traditionele manier van organiseren en verkopen uit tot een nieuw niveau.
Aftermarket Sales is een steeds populairder aandachtsgebied onder ondernemers die stabiliteit en terugkerende inkomsten zoeken. Hoewel de verkoop van nieuwe machines en apparatuur een cyclische activiteit kan zijn, is werking en onderhoud van deze machines een doorlopende inkomstbron. Het inzetten van deze strategie kan weerstand bieden tegen marktfluctuaties.
![CRM](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2022/03/CRM_system_aandrijftechniek-1024x369.jpg)
Fabrikanten en leveranciers in de machinebouwsector laten zich leiden door het traditionele silo-model wanneer het komt tot organisatiestructuur. Deze barrière zorgt ervoor dat de informatiestroom verstoord en vertraagd naar andere afdelingen wordt doorgegeven, waardoor de kansen worden verlaagd tot een succesvolle aftermarket dienstverlening.
De toegenomen focus op service en expertise benadrukt de noodzaak voor verdere specialisatie binnenin de industrie. Daardoor stappen velen over naar een ecosysteem benadering, waarbij ze profijtelijke clusters vormen en samenwerken met andere partijen in nichesegmenten.
Derde trend: Duurzaamheid en schaarste
Zoals in alle industrietakken, is duurzaamheid noodzakelijk in het veranderen het machinebouw-landschap. Wetgeving zal de industrie én dus ook machinebouwers blijven pushen naar het reduceren van emissies en afvalstoffen. Dit zal bedrijven zeker richting meer innovaties sturen.
Het gebrek aan diversiteit en de groeiende tekort aan geschoolde arbeidskrachten is een ernstige bedreiging aan de duurzame groei in de industrie. Een aanzienlijk aantal van de toekomstige werknemers zijn vooral te vinden in data, AI en softwareprogrammering.
Daarnaast is het bieden van een veilige werkomgeving essentieel in de strijd om het werven van deze talenten. Nieuwe oplossingen maken het nu al mogelijk machines en apparatuur te laten verbinden, denken en handelen tegen potentieel schadelijke situaties en het voorkomen hiervan.
De schaarste in materiaal en grondstoffen leidt tot stijgende prijzen en verstoorde supply chains, die, in het ergste scenario, tot vertraging leiden.
Conclusie
Het traditionele tempo van werken en innoveren is simpelweg niet voldoende om bij de huidige veranderingen te blijven. Professionals uit de industrie zijn het erover eens dat digitalisering, machine as a service en duurzaamheid een nieuwe koers zal afdwingen.
Het is begrijpelijk dat snel evoluerende technologieën en ontwikkelingen een zorg kan zijn over hoe dit effect heeft op de kernbedrijfsvoering zoals deze er nu is. Echter zolang bedrijven leren met grote hoeveelheden data gestructureerd om te gaan en dit te onderhouden, dan zijn de kansen op het behalen van een groter marktaandeel niet ondenkbaar.